Myyntisuunnitelma Hotelli Haapalinnalle
Karvonen, Laura (2012)
Karvonen, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259882
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia myyntisuunnitelma Hotelli Haapalinnalle. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen tavoitteena oli parantaa hotellin myyntiä hiljaisena aikana 1.12–31.3. Kyseinen ajanjakso oli myynniltään alhaisempi kuin muut kuukaudet ja tämä heikompi ajanjakso vaikutti merkittävästi hotellin vuoden kokonaismyynnin tulokseen. Myyntisuunnitelman laatimisella pyrittiin parantamaan hotellin myyntiä ja auttamaan hotellia saavuttamaan asettamiaan myynti- ja tulostavoitteita. Työllä pyrittiin vastaamaan kysymykseen: Miten myyntiä voidaan parantaa aikavälillä 1.12–31.3?
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi myyntisuunnitelman osa-alueet: 1) tilanneanalyysi, 2) myynti- ja tulostavoitteiden asettaminen, 3) myynnin tehokkuustavoitteiden asettaminen, 4) asiakassuunnittelu, 5) tuotetarjonnan suunnittelu, 6) ajankäytön suunnittelu ja 7) markkinointitoimenpiteiden suunnittelu. Näiden osa-alueiden pohjalta tehtiin yksityiskohtainen myyntisuunnitelma Hotelli Haapalinnalle. Teoriaosuudessa käsiteltiin myyntisuunnitelman lisäksi mainoskampanja tarjouskirjeiden takia. Oleellisena osana työssä oli myös kilpailija-analyysi ja SWOT-analyysi.
Opinnäytetyössä tehtiin tarjouskirjeet myyntisuunnitelman tueksi kahdelle eri kohderyhmälle: yrityksille ja urheiluseuroille. Tarjouskirjeiden laatimisen tavoitteena oli lisätä hotellin markkinointia, edistää myyntiä ja saada lisää asiakkaita. Hotelli Haapalinnan myynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna aikavälillä 1.12.2010-31.3.2011. Tarjouskirjeitä lähetettiin sekä Hotelli Haapalinnan asiakasrekisterin kanta-asiakkaille että uusille asiakkaille. Yhteensä tarjouskirjeitä lähetettiin postitse 245 kappaletta, joista yrityksille 185 kirjettä ja urheiluseuroille 60 kirjettä. Erityisesti yrityksille suunnatut kirjeet menestyivät hyvin ja se houkutteli takaisin myös sellaisia asiakkaita, jotka eivät olleet käyttäneet hotellin palveluja pariin vuoteen. Mainoskampanja osoitti myös urheiluseurojen suhteen sen, että ne eivät käytä hotellin palveluja samalla tavalla kuin muutama vuosi sitten ja niiden asiakasmäärä on tasaisesti vähentynyt vuosien varrella.
Tehokkaan suunnittelun ansiosta yrityksen on helpompi saavuttaa asettamansa tavoitteet. Myyntisuunnitelma ja tarjouskirjeet ovat apukeinona Hotelli Haapalinnalle myynnin edistämiseen. Tarjouskirjeitä hotellin on tarkoitus käyttää markkinoinnin apuna tulevaisuudessakin.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi myyntisuunnitelman osa-alueet: 1) tilanneanalyysi, 2) myynti- ja tulostavoitteiden asettaminen, 3) myynnin tehokkuustavoitteiden asettaminen, 4) asiakassuunnittelu, 5) tuotetarjonnan suunnittelu, 6) ajankäytön suunnittelu ja 7) markkinointitoimenpiteiden suunnittelu. Näiden osa-alueiden pohjalta tehtiin yksityiskohtainen myyntisuunnitelma Hotelli Haapalinnalle. Teoriaosuudessa käsiteltiin myyntisuunnitelman lisäksi mainoskampanja tarjouskirjeiden takia. Oleellisena osana työssä oli myös kilpailija-analyysi ja SWOT-analyysi.
Opinnäytetyössä tehtiin tarjouskirjeet myyntisuunnitelman tueksi kahdelle eri kohderyhmälle: yrityksille ja urheiluseuroille. Tarjouskirjeiden laatimisen tavoitteena oli lisätä hotellin markkinointia, edistää myyntiä ja saada lisää asiakkaita. Hotelli Haapalinnan myynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna aikavälillä 1.12.2010-31.3.2011. Tarjouskirjeitä lähetettiin sekä Hotelli Haapalinnan asiakasrekisterin kanta-asiakkaille että uusille asiakkaille. Yhteensä tarjouskirjeitä lähetettiin postitse 245 kappaletta, joista yrityksille 185 kirjettä ja urheiluseuroille 60 kirjettä. Erityisesti yrityksille suunnatut kirjeet menestyivät hyvin ja se houkutteli takaisin myös sellaisia asiakkaita, jotka eivät olleet käyttäneet hotellin palveluja pariin vuoteen. Mainoskampanja osoitti myös urheiluseurojen suhteen sen, että ne eivät käytä hotellin palveluja samalla tavalla kuin muutama vuosi sitten ja niiden asiakasmäärä on tasaisesti vähentynyt vuosien varrella.
Tehokkaan suunnittelun ansiosta yrityksen on helpompi saavuttaa asettamansa tavoitteet. Myyntisuunnitelma ja tarjouskirjeet ovat apukeinona Hotelli Haapalinnalle myynnin edistämiseen. Tarjouskirjeitä hotellin on tarkoitus käyttää markkinoinnin apuna tulevaisuudessakin.