Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

VVO:n asukkaan ja isännöitsijän suhde järjestyshäiriötilanteessa

Luukkainen, Miia (2012)

 
Avaa tiedosto
Luukkainen_Miia.pdf (335.5Kt)
Lataukset: 


Luukkainen, Miia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112436
Tiivistelmä
Järjestyshäiriöt ovat valitettavan yleisiä ja vaikuttavat merkittävästi asumisviihtyvyyteen etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa vuokra-asuminen on tiheää. Yhdessä yhden Suomen suurimman asuntovuokrausyrityksen, VVO:n, sekä Laatu- ja Kehitysyksikön kanssa selvitettiin isännöitsijän ja asukkaan välisen suhteen käytännön toimivuutta järjestyshäiriötilanteessa.

Tutkimusotteeksi valittiin kvantitatiivinen survey-tutkimus. Tutkimus toteutettiin helmikuussa 2012 sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Uudenmaan talotoimikuntien puheenjohtajille. Kyselylomakkeella kartoitettiin yleisimpiä järjestyshäiriötä ja niiden esiintyvyyttä sekä asukkaiden järjestyssääntötietoutta sekä tietämystä itse järjestyshäiriöön puuttumisprosessista. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin kolmea VVO:n isännöitsijää sekä yhtä lakimiestä. Kyselytutkimuksella haluttiin selvittää isännöitsijä-haastatteluissa esiin nousseet epäkohdat kommunikaatiossa sekä asukkaiden järjestyssääntötietoudessa.

Tuloksista selvisi, että asukkaat kohtaavat yleisimmin yöaikaista melua sekä auton väärinpysäköintiä lähes päivittäin. Lisäksi tulokset paljastivat, että kommunikaatiokatkos johtui asukkaiden ilmoituksista muille tahoille kuin suoraan isännöitsijälle, jolloin tieto järjestyshäiriöstä ei tavoittanut isännöitsijää. Parantaakseen asukkaiden asumisviihtyvyyttä VVO:n tulee tiukentaa toimiaan ja tehostaa tiedotustaan erityisesti yleisimpien järjestyshäiriöiden kohdalla. Asukkaiden virheelliset käsitykset järjestyshäiriöstä ilmoittamisen yhteydessä korjattaisiin tarkemmalla tiedotuksella. Yleisesti ottaen asukkaat kuitenkin olivat tyytyväisiä järjestyshäiriöiden selvittämiseksi tehtyihin toimenpiteisiin ja hyvän isännöinnin kriteerit täyttyivät.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste