Markkinoinnin ja viestinnän yhteistyö Suomessa toimivissa yrityksissä
Susi, Anastasia (2012)
Susi, Anastasia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112386
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun teemaryhmässä ja toimeksiantaja on ollut Myynnin ja markkinoinnin ammattilasten SMKJ ammattijärjestö. Opinnäytetyön aiheena on tutkia markkinoinnin ja viestinnän yhteistyön tilannetta suomalaisissa yrityksissä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua eli kvalitatiivista tutkimustapaa ja haastattelut suoritettiin helmi- ja maaliskuun aikana vuonna 2012. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan esimies- tai johtaja-asemassa olevaa henkilöä seitsemästä eri yrityksestä. Tulosten analysointi ja muut raportoinnit laadittiin maalis- ja huhtikuun aikana 2012.
Kehitettäviksi kohdiksi haastatteluiden perusteella muodostui markkinoinnin ja viestinnän yhteistyön tehostaminen; johtoportaassa olevien henkilöiden roolien ja vastuun selkeyttäminen; luottamuksen kasvattaminen esimiesten tuloksellisessa suoriutumisessa; yrityksen mission ja arvojen parempi jalkauttaminen henkilöstölle; tavoitteellinen ja perusteltu yritystoiminta sekä seurannan ja mittareiden tiedonkeruumenetelmien parantaminen.
Toimeksiantaja käyttää tutkimuksesta saadut tulokset hyödyksi suunniteltaessa keinoja tehostaa markkinoinnin ja viestinnän yhteistyötä. Tätä opinnäyetyötä apuna käyttäen SMKJ haluaa auttaa Suomessa toimivia yrityksiä parantamaan toimintaansa.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua eli kvalitatiivista tutkimustapaa ja haastattelut suoritettiin helmi- ja maaliskuun aikana vuonna 2012. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan esimies- tai johtaja-asemassa olevaa henkilöä seitsemästä eri yrityksestä. Tulosten analysointi ja muut raportoinnit laadittiin maalis- ja huhtikuun aikana 2012.
Kehitettäviksi kohdiksi haastatteluiden perusteella muodostui markkinoinnin ja viestinnän yhteistyön tehostaminen; johtoportaassa olevien henkilöiden roolien ja vastuun selkeyttäminen; luottamuksen kasvattaminen esimiesten tuloksellisessa suoriutumisessa; yrityksen mission ja arvojen parempi jalkauttaminen henkilöstölle; tavoitteellinen ja perusteltu yritystoiminta sekä seurannan ja mittareiden tiedonkeruumenetelmien parantaminen.
Toimeksiantaja käyttää tutkimuksesta saadut tulokset hyödyksi suunniteltaessa keinoja tehostaa markkinoinnin ja viestinnän yhteistyötä. Tätä opinnäyetyötä apuna käyttäen SMKJ haluaa auttaa Suomessa toimivia yrityksiä parantamaan toimintaansa.