Muuttuvien tekijöiden vaikutus linja-autoliikenteen sujuvuuteen Helsingin ja Nurmijärven välillä
Tiainen, Kyösti (2021)
Tiainen, Kyösti
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103121
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan linja-autoliikenteen sujuvuutta Helsingin ja Nurmijärven välillä. Sujuvuuden mittaukseen on käytetty Korsisaaren (Nurmijärven Linja Oy) reittiliikenteen GPS-pohjaisia toteutuneita keskimääräisiä ajoaikoja. Tavoitteena oli tutkia ajoaikojen kehitystä, hajontaa ja viivästysten juurisyitä.
Työn alussa selostetaan ns. runkoreitti, jota pitkin kulkevat kaikki Helsingin ja Nurmijärven väliset linja-autovuorot ja johon työ pääsääntöisesti keskittyy. Seuraavassa osiossa käydään läpi eri tekijöiden, kuten liikenne- ja matkustajamäärien vaikutusta ajoaikoihin.
Opinnäytetyön tiedot koottiin mm. HSL:n, Väyläviraston ja kuntien julkisesta aineistosta. Työssä on hyödynnetty toteutuneiden ajoaikojen osalta hyödyksi myös Nurmijärven Linja Oy:n toimesta kerättyä GPS-dataa sekä neljän vuoden kokemustani linja-autonkuljettajana.
Lopputulokseksi opinnäytetyöstä voidaan todeta, että kaikilla reittiosuuksilla on haasteensa, mutta pahimmat liikenteelliset pullonkaulat ovat Mannerheimintie ja valtatie 3 välillä Kehä I – Klaukkala. Nämä osuudet muodostavat yhdessä suurimman osan Helsinki-Nurmijärvi-runkoreitistä. Valtatie 3:lle onkin suunniteltu lisäkaistoja Kehä I – Kehä III välille.
Työn alussa selostetaan ns. runkoreitti, jota pitkin kulkevat kaikki Helsingin ja Nurmijärven väliset linja-autovuorot ja johon työ pääsääntöisesti keskittyy. Seuraavassa osiossa käydään läpi eri tekijöiden, kuten liikenne- ja matkustajamäärien vaikutusta ajoaikoihin.
Opinnäytetyön tiedot koottiin mm. HSL:n, Väyläviraston ja kuntien julkisesta aineistosta. Työssä on hyödynnetty toteutuneiden ajoaikojen osalta hyödyksi myös Nurmijärven Linja Oy:n toimesta kerättyä GPS-dataa sekä neljän vuoden kokemustani linja-autonkuljettajana.
Lopputulokseksi opinnäytetyöstä voidaan todeta, että kaikilla reittiosuuksilla on haasteensa, mutta pahimmat liikenteelliset pullonkaulat ovat Mannerheimintie ja valtatie 3 välillä Kehä I – Klaukkala. Nämä osuudet muodostavat yhdessä suurimman osan Helsinki-Nurmijärvi-runkoreitistä. Valtatie 3:lle onkin suunniteltu lisäkaistoja Kehä I – Kehä III välille.