En inlärningsmiljös påverkan vid användning av internet-kommunikationsprogram hos äldre människor
Oksanen, Mikaela (2012)
Oksanen, Mikaela
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212517
Tiivistelmä
Internetkommunikaatio-ohjelmien käyttämään oppiminen ei aina ole itsestään selvää. Vain harva yli 55 vuotta täyttänyt käyttää internetkommunikaatio-ohjelmia, osittain ha-lun ja osittain tietotaidon puuttumisen vuoksi. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia miten oppimisympäristö voi vaikuttaa internetkommunikaatio-ohjelmien oppimiseen vanhempien ihmisten keskuudessa. Perusajatus opinnäytetyön takana on rakentaa mah-dollisimman yksinkertainen ja helppokäyttöinen ympäristö tukemaan niitä henkilöitä keiltä puuttuu tietotaitoa, mutta ei halua oppia.
Itse opinnäyte on jaettu kolmeen pääosaan; tutkimus oppimisympäristön tarpeesta, op-pimisympäristön rakentaminen sekä saadut tulokset oppimisjärjestelmän käytöstä. En-simmäinen osa, tutkimus käyttötarpeen olemassaolosta, toteutetaan kohderyhmän, haas-tatteluiden sekä kirjallisen tutkimuksen avulla. Kohderyhmän avulla tutkitaan myös mitä odotuksia ja ehtoja oppimisympäristölle on. Näiden odotuksien ja ehtojen pohjalta ra-kennetaan oppimisympäristö, joka löytyy dokumentoituna työstä. Dokumentoinnissa käytetään lähinnä kuvia ja koodinpätkiä. Tulokset oppimisympäristön käytöstä esitetään sekä tilastollisesti että käyttäjien kommenttien avulla. Näiden kahden tavan avulla saa-daan perusteellinen katsaus siihen, miten oppiympäristö on vaikuttanut oppimiseen, sekä siihen miten käyttäjä itse on kokenut oppimisen.
Lopuksi loppupuheenvuorossa käsitellään tuloksia sekä käydään läpi eri parantamis- ja kehitysmahdollisuudet oppimisympäristölle.
Itse opinnäyte on jaettu kolmeen pääosaan; tutkimus oppimisympäristön tarpeesta, op-pimisympäristön rakentaminen sekä saadut tulokset oppimisjärjestelmän käytöstä. En-simmäinen osa, tutkimus käyttötarpeen olemassaolosta, toteutetaan kohderyhmän, haas-tatteluiden sekä kirjallisen tutkimuksen avulla. Kohderyhmän avulla tutkitaan myös mitä odotuksia ja ehtoja oppimisympäristölle on. Näiden odotuksien ja ehtojen pohjalta ra-kennetaan oppimisympäristö, joka löytyy dokumentoituna työstä. Dokumentoinnissa käytetään lähinnä kuvia ja koodinpätkiä. Tulokset oppimisympäristön käytöstä esitetään sekä tilastollisesti että käyttäjien kommenttien avulla. Näiden kahden tavan avulla saa-daan perusteellinen katsaus siihen, miten oppiympäristö on vaikuttanut oppimiseen, sekä siihen miten käyttäjä itse on kokenut oppimisen.
Lopuksi loppupuheenvuorossa käsitellään tuloksia sekä käydään läpi eri parantamis- ja kehitysmahdollisuudet oppimisympäristölle.