Etelä-Karjalan low budget -majoitusyritysten liiketoiminnalliset haasteet
Purtonen, Mari (2012)
Purtonen, Mari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810244
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Etelä-Karjalan low budget – majoitusyritysten liiketoiminnallisia haasteita markkinoinnin näkökulmasta. Aihe oli ajankohtainen ihmisten kulutustottumusten muuttumisen myötä, mikä osaltaan vaikuttaa myös vapaa-aikaan ja matkailuun. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä low budget – majoitustoiminta on Etelä-Karjalassa, mitkä ovat yritysten suurimmat haasteet sekä keinoja, miten yritykset voisivat toimintaansa kehittää.
Opinnäytetyön empiirinen osa tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastatteluiden avulla. Haastatteluihin valittiin erilaisia low budget – yrityksiä Etelä-Karjalan eri kaupungeista. Yrityksille esitettiin kuusi kysymystä koskien markkinointia, pääsegmenttejä, venäläisten asiakkaiden huomioimista yrityksissä ja yritysten itse kokemiaan suurimpia haasteita liiketoiminnalleen.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan Etelä-Karjalan low budget – majoitusyrityksissä pääsegmentit ovat samoja, ja yritykset selkeästi kokevat venäläiset turistit tärkeäksi segmentiksi liiketoiminnalleen. Venäläisiin asiakkaisiin pyritään panostamaan paljon, esimerkiksi antamalla asiakaspalvelua venäjän kielellä. Alueen yritykset markkinoivat toimintaansa hyvin eri tavoin. Osa yrityksistä ei panosta paljonkaan markkinointiinsa, kun taas osa yrityksistä markkinoi toimintaansa monin eri keinoin useissa eri medioissa. Yritykset kokivat suurimmiksi liiketoiminnallisiksi haasteikseen venäläisten asiakkaiden huomioimisen koko ajan kasvavana asiakaskuntana, monipuolisempien palvelujen tarjoamisen asiakkaille, tunnettavuuden ja kilpailun yritysten välillä.
Opinnäytetyön empiirinen osa tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastatteluiden avulla. Haastatteluihin valittiin erilaisia low budget – yrityksiä Etelä-Karjalan eri kaupungeista. Yrityksille esitettiin kuusi kysymystä koskien markkinointia, pääsegmenttejä, venäläisten asiakkaiden huomioimista yrityksissä ja yritysten itse kokemiaan suurimpia haasteita liiketoiminnalleen.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan Etelä-Karjalan low budget – majoitusyrityksissä pääsegmentit ovat samoja, ja yritykset selkeästi kokevat venäläiset turistit tärkeäksi segmentiksi liiketoiminnalleen. Venäläisiin asiakkaisiin pyritään panostamaan paljon, esimerkiksi antamalla asiakaspalvelua venäjän kielellä. Alueen yritykset markkinoivat toimintaansa hyvin eri tavoin. Osa yrityksistä ei panosta paljonkaan markkinointiinsa, kun taas osa yrityksistä markkinoi toimintaansa monin eri keinoin useissa eri medioissa. Yritykset kokivat suurimmiksi liiketoiminnallisiksi haasteikseen venäläisten asiakkaiden huomioimisen koko ajan kasvavana asiakaskuntana, monipuolisempien palvelujen tarjoamisen asiakkaille, tunnettavuuden ja kilpailun yritysten välillä.