Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Auton sähkökonversion tuotteistaminen

Saarinen, Lasse (2012)

 
Avaa tiedosto
Saarinen_Lasse.pdf (678.3Kt)
Lataukset: 


Saarinen, Lasse
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä auton sähkökonversio vaatii ja olisiko sähkökonversiota mahdollista hyödyntää kaupallisesti. Auton sähkökonversio on auton voimanlähteen muuttamista sähköksi. Opinnäytetyössä käsitellään mitä sähköauto on ja millaisia etuja sähköautolla on. Sähköautolla on luonnollisesti myös heikkouksia ja Suomen kylmät olosuhteet luovat omat haasteensa.

Opinnäytetyössä keskitytään konversiossa käytettävään autoon, millainen auton tulisi olla ja miten sähköautoa verotetaan. Konversioautossa käytetyt sähkömoottorit poikkeavat huomattavasti polttomoottoreista ja sähkökonversiota suunnittelevalla on mahdollisuus valita usean eri moottorityypin väliltä.

Moottorin lisäksi sähköautoon tarvitaan moottorin kanssa yhteensopiva ohjain sekä akusto, josta ohjain ja moottori saa tarvitsemansa virran. Akkuina käytetään lyijyakkuja tai litiumpohjaisia LiFePO4-akkuja. Konversioprosessi aloitetaan konversion suunnittelulla, jossa määritellään konversion tavoitteet. Käytettävät komponentit valitaan ja konversio tehdään työvaihe työvaiheelta, jonka jälkeen auton toimivuus testataan ja auto katsastetaan. Tämän jälkeen autoa voidaan lähteä kehittämään edelleen.

Sähkökonversion asiakaslähtöinen tuotekehitys on olennainen osa kaupallista toimintaa. Autoja ryhmiteltiin käyttötarkoitusten perusteella ja pohdittiin miten tällaisiin käyttötarkoituksiin pystytään tarjoamaan sähköisiä vaihtoehtoja. Sähköauto tarjoaa pieniä kilometrikustannuksia, mutta konversiokustannukset syövät säästyneen hyödyn. Kustannukset vaikuttavat paljon siihen miten kannattavasti eri tarkoituksiin suunniteltuja autoja kannattaa tarjota.

Markkinointi on oleellinen osa tuotekehitystä ja se on paljon muutakin kuin myymistä ja mainostamista. Markkinoinnin perusidea on asiakaslähtöisyys. Pelkkiin kustannuksiin ja säästöihin on vaikea perustaa ostopäätöstä. Sähköauton kaupallinen kannattavuus riippuu monesta asiasta. Jos vahvaa osaamista alalta ei löydy valmiiksi, auton tuotekehitys ja oman osaamisen kartuttaminen vaatii runsaasti investointeja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste