Muotiblogit kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavana ilmiönä
Puranen, Tiiu (2012)
Puranen, Tiiu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millä tavoin blogimainonta muotiblogeissa vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen. Toimeksiantajana toimi kirjoittajan perustettava toiminimi, joka tuottaa A- Lehdet Oy:lle muotiblogia. Tutkimusongelma keskittyi verrattain uuden ilmiön tutkimiseen, minkä vuoksi tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla neljä aktiivisesti muotiblogeja seuraavaa henkilöä. Aineistoa kerättiin myös avoimella kyselyllä Lainahöyhenissä- blogin lukijoilta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yritysten harjoittaman markkinointiviestinnän keinoja ja tavoitteita, kuluttajan ostopäätöksen rakentumista sekä blogien ja blogosfäärin käsitteistöä. Ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä nostettiin esille teoria innovaation diffuusiosta, joka määrittää mm. uusien tuotteiden omaksumisnopeutta kuluttajien keskuudessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että blogimainonta vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin pääasiallisesti myönteisesti ja ostohalukkuutta lisäämällä. Muotiblogeista koettiin saadun inspiraatiota, tietoa tuotteista sekä ärsykkeitä ostohalukkuuden syntymiselle. Negatiivisesti koettiin ainoastaan liian räikeästi , useassa blogissa samanaikaisesti toteutetut, mainoskampanjat, jolloin koko blogin lukemisen lopettaminen saattoi tulla kysymykseen.
Blogimarkkinointi ja blogit ovat hyvin mielenkiintoinen ja ajankohtainen tutkimusaihe, josta ei juurikaan löydy vielä tutkimustuloksia tai aihetta kattavaa kirjallisuutta. Jatkotutkimuksien kannalta erityisen mielenkiintoista olisi tutkia tarkemmin blogimainonnan keinoja kuluttajien silmissä, jolloin saataisiin tarkempaa tietoa siitä, millainen mainonta on yrityksen kannalta tehokkainta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yritysten harjoittaman markkinointiviestinnän keinoja ja tavoitteita, kuluttajan ostopäätöksen rakentumista sekä blogien ja blogosfäärin käsitteistöä. Ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä nostettiin esille teoria innovaation diffuusiosta, joka määrittää mm. uusien tuotteiden omaksumisnopeutta kuluttajien keskuudessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että blogimainonta vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin pääasiallisesti myönteisesti ja ostohalukkuutta lisäämällä. Muotiblogeista koettiin saadun inspiraatiota, tietoa tuotteista sekä ärsykkeitä ostohalukkuuden syntymiselle. Negatiivisesti koettiin ainoastaan liian räikeästi , useassa blogissa samanaikaisesti toteutetut, mainoskampanjat, jolloin koko blogin lukemisen lopettaminen saattoi tulla kysymykseen.
Blogimarkkinointi ja blogit ovat hyvin mielenkiintoinen ja ajankohtainen tutkimusaihe, josta ei juurikaan löydy vielä tutkimustuloksia tai aihetta kattavaa kirjallisuutta. Jatkotutkimuksien kannalta erityisen mielenkiintoista olisi tutkia tarkemmin blogimainonnan keinoja kuluttajien silmissä, jolloin saataisiin tarkempaa tietoa siitä, millainen mainonta on yrityksen kannalta tehokkainta.