Cultural Mentoring - A SKILL2E Related Approach
Bergman, Jannica (2012)
Bergman, Jannica
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312606
Tiivistelmä
The world attracts more and more students and nowadays it is normal to travel abroad for an internship. Exciting adventures and international work experience are obvious positive effects, but the fact is that culture related issues arise. The European Commission for Education and Learning funds SKILL2E, a project that among all strives to minimize problems related to cultural misunderstandings and one of the main goals of the project is to create a cultural mentoring program for students in universities. The key word is international cooperation and the target is to build a program beneficial for all stakeholders: students, universities and enterprises providing internship possibilities. By interviewing three students with international work experience and investigating previous mentoring researches will this thesis seek answers to what students see as an ideal mentor, what the tasks of a mentor should be and what kind of mentoring relationships leads to the best outcome. The research is supported by a theoretical framework, addressing cultures, working abroad and mentoring. The results of this research show that a mentor’s gender and age are irrelevant for students and the focus should rather be on the mentor’s qualities. Based on the interviews and previous research, students want a mentor acting like a role model they can relate to and build a strong relationship with. The research also found that an informal mentoring relationship is most beneficial from a student’s point of view. The research focuses on cross-cultural experiences and will therefore not take any in-country subcultures in consideration. Världen blir allt intressantare och numera är det inte ovanligt för studeranden att åka utomlands för arbetspraktik. Förutom de självklara positiva effekterna, såsom internationell arbetserfarenhet och spännande upplevelser, hämtar fenomenet med sig kulturrelaterade problem. För att minska missförstånd som orsakats av okunskap i kulturer har det av Europeiska kommissionen finansiellt stödda projektet SKILL2E som avsikt att bland annat skapa ett kulturellt mentorskapsprogram för studerande i högskolor. Internationellt samarbete är projektets nyckelord och det strävar till att skapa ett resultat som är fördelaktigt för alla parter: studeranden, högskolor och företag som erbjuder på praktikmöjligheter. Med hjälp av intervjuer med studeranden som har internationell arbetserfarenhet och en skrivbordsundersökning i redan utförda mentorskapsundersökningar kommer detta examensarbete att från en studerandes synvinkel granska hurdan en ideal mentor är, vad dess viktigaste uppgifter är och hurdant mentorskapsförhållande leder till det bästa resultatet. Undersökningen stöds dessutom av en teoretisk referensram som behandlar kulturer, utlandsarbete och mentorskap. Resultatet visar att ålder och kön är irrelevanta faktorer vid val av en mentor. Viktigare är att studeranden har möjligheten att skapa ett starkt förhållande med sin mentor, känner att hon eller han har något gemensam med sin mentor och att denne upplevs som en stödande rollmodell. På basen av intervjuerna och tidigare undersökningar i ämnet upplevs ett informellt mentorförhållande som den lönsammaste modellen. Undersökningen fokuserar på upplevelser i mångkulturell kontext och kommer inte att ta möjliga subkulturer i ett land i beaktande.