Web Usability med fokus på Eyetracking
Syrjänen, Tomas (2012)
Syrjänen, Tomas
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312610
Tiivistelmä
Telkommunikationsbranschens stora framsteg förändrar människors levnadsvanor runt om i världen nästan konstant. Allt fler människor använder internet dagligen och bland företagen ökar antalet webbsidor. Det görs i dagens läge en hel del undersökningar inom användning av internet. Syftet är att förbättra webbsidor på olika sätt för att nå önskade mål. Målen kan till exempel vara ökad kundkrets eller ökad försäljning. Eyetracking är en forskningsmetod som används inom förbättringen av Web Usability dvs. hur folk använder internet. Med hjälp av Eyetracking kan man få fram vad en be-sökare av en webbsida tittar på och vad han eller hon missar. Utgående från de resultat som fås kan det vara enklare att se hur webbsidor skall ändras.
I teoridelen kommer läsaren att få en blick i vad Web Usability. Bland annat vad som är viktigt att tänka på och hur vi som konsumenter egentligen läser webbsidor. Dessutom behandlar teoridelen grundligt forskningsmetoden Eyetracking och dess olika eyetrack-ingundersökningens olika delar.
Empiriska delen innehåller en praktisk undersökning med Eyetracker apparaten. Själva Eyetracking undersökningen görs med syfte att kunna ge råd om förbättring åt klädföretaget Makia Clothing. The progress of the telecom branch is changing people’s lifestyles around the world al-most constantly. More and more people use internet daily and among companies the number of webpages is growing. There is currently lots of research in the use of internet. The aim is to improve webpages in different ways and to achieve desired goals. The goals may include increasing the customer base or increase sales. Eyetracking is a research method used in the improvement of Web Usability. Using Eyetracking as a research method you can find out what a visitor of a website are looking at and what he has missed. Based on the results obtained, it may be easier to see how webpages should be changed or if the webpages are good the way they are.
In the theoretical part the reader will get an idea of what Web Usability is. Among other things, what is important to think about and how we as consumers really browse webpages. In addition, the theoretical part goes through Eyetracking as a research method and the different parts of an Eyetracking research.
The empirical part presents a practical study with the Eyetracking device. The actual Eye-tracking study done with a view to providing advice on improving the clothing company called Makia Clothing.
I teoridelen kommer läsaren att få en blick i vad Web Usability. Bland annat vad som är viktigt att tänka på och hur vi som konsumenter egentligen läser webbsidor. Dessutom behandlar teoridelen grundligt forskningsmetoden Eyetracking och dess olika eyetrack-ingundersökningens olika delar.
Empiriska delen innehåller en praktisk undersökning med Eyetracker apparaten. Själva Eyetracking undersökningen görs med syfte att kunna ge råd om förbättring åt klädföretaget Makia Clothing.
In the theoretical part the reader will get an idea of what Web Usability is. Among other things, what is important to think about and how we as consumers really browse webpages. In addition, the theoretical part goes through Eyetracking as a research method and the different parts of an Eyetracking research.
The empirical part presents a practical study with the Eyetracking device. The actual Eye-tracking study done with a view to providing advice on improving the clothing company called Makia Clothing.