Strategia lapsenkengissä : pk-yrityksen strategian kehittäminen ja toimintasuunnitelma
Hämäläinen, Venla (2012)
Hämäläinen, Venla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061512761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061512761
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yritykselle nimeltä Saariston Helmi toimiva strategia vuosille 2012–2014. Tavoitteena oli saada strategia koko henkilökunnan tietoon ja saada se toteuttamaan strategiaa päivittäisen työn lomassa. Tavoitteena oli myös kehittää toimintasuunnitelma, jota päästiin toteuttamaan heti strategian valmistuttua. Strategiaprosessia lähdettiin toteuttamaan yrittäjien kanssa yhdessä, ja myös muu henkilökunta oli mukana kehittämässä strategiaa.
Tutkimusmenetelminä tässä työssä käytettiin yrittäjien haastatteluja ja tapaamisia, SWOT-analyysia ja mystery shoppingia. SWOT-analyysi toteutettiin yrittäjien ja työntekijöiden kanssa yhteistyössä. Jokainen teki oman SWOT-analyysin, ja yhdistämällä ne saatiin monipuolinen analyysi. Mystery shoppingia tehtiin suurimpien kilpailijoiden yrityksissä, ja tällä tavalla saatiin hyviä vinkkejä Saariston Helmen omaan toimintaan. Näiden tutkimusten avulla saatiin kerättyä tarpeellista tietoa strategisiin tavoitteisiin. Itse strategiaa ei opinnäytetyössä ole esitelty, koska yrittäjät eivät halunneet tuoda strategiaansa julki, mutta strategiaprosessi on kuvattu sen mukaan, miten se tehtiin.
Työn tuloksena syntyi julkinen teoriaosuus ja salainen strategia-asiakirja, jossa on kerrottu strategiset tavoitteet ja toimintasuunnitelma. Vaikeita ammattisanoja on vältetty, jotta kaikki työntekijät ym-märtäisivät strategian tarkoituksen. Näin saatiin luotua strategia, jota yrittäjät ja henkilökunta lähtivät toteuttamaan heti strategian valmistuttua ja jonka tuloksia päästään mittaamaan noin puolen vuoden jälkeen.
Tutkimusmenetelminä tässä työssä käytettiin yrittäjien haastatteluja ja tapaamisia, SWOT-analyysia ja mystery shoppingia. SWOT-analyysi toteutettiin yrittäjien ja työntekijöiden kanssa yhteistyössä. Jokainen teki oman SWOT-analyysin, ja yhdistämällä ne saatiin monipuolinen analyysi. Mystery shoppingia tehtiin suurimpien kilpailijoiden yrityksissä, ja tällä tavalla saatiin hyviä vinkkejä Saariston Helmen omaan toimintaan. Näiden tutkimusten avulla saatiin kerättyä tarpeellista tietoa strategisiin tavoitteisiin. Itse strategiaa ei opinnäytetyössä ole esitelty, koska yrittäjät eivät halunneet tuoda strategiaansa julki, mutta strategiaprosessi on kuvattu sen mukaan, miten se tehtiin.
Työn tuloksena syntyi julkinen teoriaosuus ja salainen strategia-asiakirja, jossa on kerrottu strategiset tavoitteet ja toimintasuunnitelma. Vaikeita ammattisanoja on vältetty, jotta kaikki työntekijät ym-märtäisivät strategian tarkoituksen. Näin saatiin luotua strategia, jota yrittäjät ja henkilökunta lähtivät toteuttamaan heti strategian valmistuttua ja jonka tuloksia päästään mittaamaan noin puolen vuoden jälkeen.