JAMK Ambassadors : Lähettiläsmalli kansainvälisen markkinoinnin tukena
Pasanen, Paula (2012)
Pasanen, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712189
Tiivistelmä
Lukuvuonna 2011–2012 Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK) alkoi systemaattisesti kehittää englanninkielisen tutkintokoulutuksen kansainvälistä markkinointia tavoitteenaan lisätä eurooppalaisten opiskelijoiden määrää. Markkinoinnin kohdemaiksi valittiin Puola, Unkari, Tsekki, Viro, Venäjä, Romania ja Espanja. Yhtenä kansainvälisen markkinoinnin kehittämistoimenpiteenä JAMK pilotoi
lähettilästoimintaa. JAMK Ambassadors -ryhmään kuului 11 markkinoinnin kohdemaista kotoisin olevaa JAMKin opiskelijaa. Lähettiläsmallin avulla tuotetaan palveluja sekä potentiaalisille hakijoille että JAMKille. Pilotointiprosessin aikana luotiin uusia tapoja markkinoida englanninkielisiä koulutuksia ja palvella hakijoita sekä tuotettiin uutta sisältöä JAMKin internetsivuille. Lisäksi lähettiläät tuottivat markkinointipalveluille tausta-aineistoa markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli pilotointikokemusten ja kehittämisehdotusten avulla luoda JAMKille lähettiläsmalli tuotteistamisen teoriaa hyödyntämällä. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin lähettilästoiminnan kuvaus sekä toimintasuunnitelma vuodelle 2012 -2013. Tämä dokumentti toimii lähettilästoiminnan käsikirjana ja antaa JAMKille valmiin toimintarungon niin mallin toteutukseen kuin sen viestintäänkin. Se sisältää lähettilästoiminnan kuvauksen,
kustannusarvion, viestintäsuunnitelman, prosessikuvauksen ja prosessiin kuuluvat dokumentit tai asiakirjamallit sekä kootut toimenpide-ehdotukset kansainvälisen markkinoinnin kehittämisryhmälle.
Tuotteistamisen myötä lähettiläsmalli on tehty läpinäkyväksi ja siitä voidaan viestiä yhdenmukaisesti.Tuotteistamisen avulla toiminnan tuloksia ja tarvittavia resursseja on helpompi arvioida. Uusien lähettiläiden rekrytointi on helpompaa, sillä heille osataan nyt paremmin kertoa, mitä heiltä odotetaan ja mihin he sitoutuvat.
lähettilästoimintaa. JAMK Ambassadors -ryhmään kuului 11 markkinoinnin kohdemaista kotoisin olevaa JAMKin opiskelijaa. Lähettiläsmallin avulla tuotetaan palveluja sekä potentiaalisille hakijoille että JAMKille. Pilotointiprosessin aikana luotiin uusia tapoja markkinoida englanninkielisiä koulutuksia ja palvella hakijoita sekä tuotettiin uutta sisältöä JAMKin internetsivuille. Lisäksi lähettiläät tuottivat markkinointipalveluille tausta-aineistoa markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli pilotointikokemusten ja kehittämisehdotusten avulla luoda JAMKille lähettiläsmalli tuotteistamisen teoriaa hyödyntämällä. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin lähettilästoiminnan kuvaus sekä toimintasuunnitelma vuodelle 2012 -2013. Tämä dokumentti toimii lähettilästoiminnan käsikirjana ja antaa JAMKille valmiin toimintarungon niin mallin toteutukseen kuin sen viestintäänkin. Se sisältää lähettilästoiminnan kuvauksen,
kustannusarvion, viestintäsuunnitelman, prosessikuvauksen ja prosessiin kuuluvat dokumentit tai asiakirjamallit sekä kootut toimenpide-ehdotukset kansainvälisen markkinoinnin kehittämisryhmälle.
Tuotteistamisen myötä lähettiläsmalli on tehty läpinäkyväksi ja siitä voidaan viestiä yhdenmukaisesti.Tuotteistamisen avulla toiminnan tuloksia ja tarvittavia resursseja on helpompi arvioida. Uusien lähettiläiden rekrytointi on helpompaa, sillä heille osataan nyt paremmin kertoa, mitä heiltä odotetaan ja mihin he sitoutuvat.