Lentoliikenteen sähköistyminen
Nikula, Mea (2021)
Nikula, Mea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103129
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen merkitys sähköistyvällä lentoliikenteellä on tulevaisuudessa Suomessa. Tarkoituksena on saada tietoa minkälaisia mahdollisuuksia ja haasteita lentoliikenteen sähköistämisessä on ja voisiko osan Suomen sisäisistä lennoista korvata sähköisillä pienlentokoneilla.
Tietoperustassa käsitellään lentokonetyyppien ja lentoliikenteen kehitystä maailmalla ja Suomessa 1900-luvulta nykyhetkeen. Viitekehityksessä käydään myös läpi lentokoneista aiheutuvia päästöjä ja ilmastonmuutoksen vaikutuksia lentoliikenteeseen. Käsitellyt aiheet tukevat olennaisena osana työn tutkimusosuutta.
Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin vuoden 2020 loppupuolella ja niihin valikoitui ilmailualan asiantuntijoita erilaisista yrityksistä ja organisaatioista. Haastateltavilla oli useampien vuosien kokemus ilmailualalta, tai jokin yhteys ja näkemys lentoliikenteen sähköistymisestä. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia.
Opinnäytetyö on tärkeä päätöksentekijöille ja tulevaisuuden potentiaalisille sähkölentokoneiden käyttäjille, koska lentoliikenteen sähköistymisestä ei ole vielä paljoa tietoa sen varhaisen kehitysvaiheen takia. Viitekehys ja empiirinen osuus tarjoavat koottua tietoa Suomen tämänhetkisestä kehitysvaiheesta sähköistymisen suhteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että sähköistyvällä lentoliikenteellä on tärkeä merkitys Suomen liikennejärjestelmälle tulevaisuudessa. Sähköinen liikenne on ekologisempi ja sujuvampi tapa matkustaa ja mahdollistaa poikittaisliikenteen pienten kaupunkien välillä. Suomi on hyvä alusta sähköiselle lentämiselle kattavan lentokenttäverkoston takia. Pienet sähkölentokoneet olisivat erinomaisia Suomen harvaan asutuille aluille ja ohuille matkustusvirroille. Ongelmana ovat kuitenkin mentaaliset, taloudelliset ja teknologiset haasteet.
Tuloksista voidaan päätellä, että teknologian pitää vielä kehittyä sähköisen lentämisen mahdollistamiseksi, mutta kehityssuunta on koko ajan ylöspäin. Suomi tarvitsee yhteiskunnan apua kehitystyöhön, jotta voisimme olla edelläkävijä uudenlaisen liikkumisenmuodon kehittämisessä ja käyttöönotossa.
Tietoperustassa käsitellään lentokonetyyppien ja lentoliikenteen kehitystä maailmalla ja Suomessa 1900-luvulta nykyhetkeen. Viitekehityksessä käydään myös läpi lentokoneista aiheutuvia päästöjä ja ilmastonmuutoksen vaikutuksia lentoliikenteeseen. Käsitellyt aiheet tukevat olennaisena osana työn tutkimusosuutta.
Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin vuoden 2020 loppupuolella ja niihin valikoitui ilmailualan asiantuntijoita erilaisista yrityksistä ja organisaatioista. Haastateltavilla oli useampien vuosien kokemus ilmailualalta, tai jokin yhteys ja näkemys lentoliikenteen sähköistymisestä. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia.
Opinnäytetyö on tärkeä päätöksentekijöille ja tulevaisuuden potentiaalisille sähkölentokoneiden käyttäjille, koska lentoliikenteen sähköistymisestä ei ole vielä paljoa tietoa sen varhaisen kehitysvaiheen takia. Viitekehys ja empiirinen osuus tarjoavat koottua tietoa Suomen tämänhetkisestä kehitysvaiheesta sähköistymisen suhteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että sähköistyvällä lentoliikenteellä on tärkeä merkitys Suomen liikennejärjestelmälle tulevaisuudessa. Sähköinen liikenne on ekologisempi ja sujuvampi tapa matkustaa ja mahdollistaa poikittaisliikenteen pienten kaupunkien välillä. Suomi on hyvä alusta sähköiselle lentämiselle kattavan lentokenttäverkoston takia. Pienet sähkölentokoneet olisivat erinomaisia Suomen harvaan asutuille aluille ja ohuille matkustusvirroille. Ongelmana ovat kuitenkin mentaaliset, taloudelliset ja teknologiset haasteet.
Tuloksista voidaan päätellä, että teknologian pitää vielä kehittyä sähköisen lentämisen mahdollistamiseksi, mutta kehityssuunta on koko ajan ylöspäin. Suomi tarvitsee yhteiskunnan apua kehitystyöhön, jotta voisimme olla edelläkävijä uudenlaisen liikkumisenmuodon kehittämisessä ja käyttöönotossa.