Antichrist sukupuolisuuden kuvastona
Tamminen, Saara (2011)
Tamminen, Saara
Turun ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061512765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061512765
Tiivistelmä
Kirjallisen opinnäytetyöni tavoitteena on avata Lars von Trierin elokuvassa ”Antichrist” (2009) vallitsevaa sukupuolikäsitystä ja miehisyyden olemusta kriittisestä näkökulmasta. Tutkin, mitä vaikutuksia elokuvilla on käsityksiin miehestä ja naisesta ja luoko elokuva sukupuolisuutta myös elokuvien ulkopuolella. Tarkastelen miehen ja naisen representaatioita sekä erilaisia tapoja purkaa tai vahvistaa niitä. Pohdin psykoanalyyttisen elokuvateorian lähtökohtia ja tutkin, miten lacanilainen merkitysten ketju näyttäytyy Antichristin kuvastossa. Esitän kysymyksen, voiko elokuva toimia (miehelle) emansipoivana voimana sukupuolisuuden normistossa ja kykeneekö elokuva kumouksellisuuteen. Tutkin sukupuolimääreiden uudelleenarviointia von Trierin elokuvan tulkinnassa ja hyödynnän erittelyssä dekonstruktion käsitettä. Lähtökohtanani on (queer)feministinen elokuvateoria sekä psykoanalyyttinen diskurssi. Kysymyksenä on, miten ”mies” ja ”nainen” esitetään ja katsotaan. Opinnäytetyöni painopiste on Antichristin narraatiossa ja sisäisessä kuvastossa mutta analysoin myös sukupuoliroolien- ja käsitysten muotoutumista ulko-elokuvallisten rakennelmien kautta sekä Lars von Trierin henkilömerkitystä elokuvien synnyssä. Teoriapohjana käytän Judith Butlerin, Teresa deLauretiksen, Jacques Lacanin sekä Slavoj Žižekin käsitteistöä.