Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Att främja hälsa för grundskolelever med beteendeproblem : En systematisk litteraturstudie

Åkerholm, Linus (2012)

 
Avaa tiedosto
Akerholm_Linus.pdf (758.4Kt)
Lataukset: 


Åkerholm, Linus
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061812827
Tiivistelmä
Hälsa omfattas av både en fysisk och medicinsk såväl som av en social och mental aspekt. Den mentala hälsan definieras som en känsla av välbefinnande vilken gör att individer kan fungera produktivt och har möjlighet till att bidra till samhället. Arbetet med att främja hälsa är en process vars uppgift handlar om att skapa stödjande och stimulerande miljöer för att öka människors kontroll och förbättring över deras hälsa. I detta examensarbete beskrivs beteendeproblem i skolan som elevbeteende vilket hindrar undervisnings- och lärandeaktiviteter såväl som elevers lärande och utveckling samt en positiv interaktion med andra. Ett exempel på en modell som använder åtgärdande metoder heter Positive Behaviour Support. Syftet med detta examensarbete är att belysa vad som främjar hälsan för grundskolelever med beteendeproblem och belysa vilka faktorer som påverkar att dessa elever kan förbättra akademiska prestationer och få ökat välbefinnande i skolan. Examensarbetet har två frågeställningar: 1) Vad främjar hälsan hos grundskolelever med beteendeproblem? 2) Vilka faktorer påverkar dessa elever till att prestera bättre och få ett ökat välbefinnande i skolan? Den information som framkommer ska fungera som ett informativt verktyg till Norra Ålands högstadiedistrikts nya skolenhet ”Fyren”. Examensarbetet består av en systematisk litteraturstudie, baserat på Forsberg & Wengström (2003), med 15 inkluderade forskningsartiklar från år 2005 till dagsläget. Dessa artiklar har genomgått kvalitetsbedömning och även innehålls- och resultatanalys för att besvara syftet och frågeställningarna i detta examensarbete. Resultatet visar att en minskning på omfattningen av beteendeproblem och behov av stöd och/eller förbättring av akademiska resultat och skolprestationer ökar hälsan genom en känsla av välbefinnande för dessa elever. Faktorer som påverkar till en förbättring av akademiska prestationer och ett ökat välbefinnande handlar om implementeringen av en heltäckande strategi vars komponenter omfattar att skapa en stödjande omgivning och skolmiljö.
 
Health includes both a physical and medical as well as a social and mental aspect. The mental health is defined as a sense of well-being which enables individuals to work productively and are able to make a contribution to the community. The efforts to promote health is a process whose task is to create supporting and stimulating environments to increase humans control and improvement over their health. In this thesis behavioural problems in school are described as student behavior that hinders teaching and learning activities as well as student learning, development and a positive interactions with others. An example of a model using rectification methods is called Positive Behaviour Support. The purpose of this thesis is to highlight what promotes the health of elementary school students with behavioral problems and highlight the factors that influence that these students can improve academic achievement and have increased well-being in school. This thesis has two questions: 1) What promotes the health of elementary school students with be-havioral problems? 2) What factors influence these students to perform better and have increased well-being in school? The information obtained will serve as an informative tool to The school district of Northern Åland's new school unit "Fyren". The study consists of a systematic literature review, based on Forsberg & Wengström (2003), with 15 included research articles from year 2005 to the present situation. These articles have been quality assessed and also passed a content- and outcome analysis to answer the purpose and questions of this thesis. The results show that a decrease in the extent of behavioral problems and educational needs and / or improvement of academic achievement and school performance increases health by a sense of well-being for these students. Factors affecting the improvement of academic achievement and increased well-being is about implementing a comprehensive strategy whose components include creating a supportive environment and school setting.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste