Viestintäkanavat talopakettien toimitusalalla : Case: Kreivitalo Oy
Pekkarinen, Tanja (2011)
Pekkarinen, Tanja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061912853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061912853
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana oli Kälviäläinen talopakettien toimittaja Kreivitalo Oy. Yritys toimittaa omakotitaloja pääasiassa Keski-Pohjanmaan alueella ja sen lähiympäristössä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkä median tai viestintäkanavan kautta toimeksiantajayrityksen olisi mahdollista tavoittaa potentiaaliset asiakkaat kaikkein tehokkaimmin, eli mikä on se media tai paikka, josta ostopäätöksen tiedonkeruuvaiheessa olevat asiakkaat etsivät tietoa vertaillakseen eri toimittajia.
Jotta oikeat kanavat potentiaalisen asiakkaan tavoittamiseksi olisi mahdollista löytää, tulee tutkia erilaisia mainonnan muotoja ja viestintä paikkoja, kuten Internet ja erilaiset messut. Tapoja tiedottaa ja muistuttaa asiakasta omista tuotteista on monia ja oman viestintäkanavan löytäminen riippuu siitä, minkälaista tuotetta tai palvelua yritys myy. Tutkimalla markkinoinnin teoriaa voidaan selvittää mikä media sopii juuri talopakettien mainostamiseen.
Markkinoinnin teorian tueksi toteutettiin myös kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitä erilaisia keinoja Kreivitalo Oy:n aiemmat asiakkaat olivat käyttäneet etsiessään tietoa eri talopakettien toimittajista. Tutkimukseen osallistuivat Kreivitalo Oy:ltä talopaketin vuosina 2010-2011, sekä alkuvuodesta 2012 tilanneet pariskunnat tai sinkut. Rajauksen tarkoituksena oli saada mahdollisimman tuoretta tietoa asiakkaiden käyttämistä medioista ja viestintäkanavista. Perusjoukko käsitti n. 100 talopaketin tilaajaa ja vastauksia saatiin puhelinhaastatteluiden kautta 49. Vastausprosentti oli näin ollen 49 %.
Tulosten perusteella yrityksen olisi hyvä panostaa Internetin kautta tapahtuvaan viestintään ja tiedottamiseen. Asiakkaat kokivat myös kasvokkain saadun tiedon olevan merkittävässä asemassa ja pitivät messuja ja tapahtumia tärkeänä tiedonsaannin kannalta. Lisäksi ilmoittelu on mainonnan muodoista tehokas, sillä tutkimukseen osallistuneet lukivat suurin osa jotakin lehteä.
Jotta oikeat kanavat potentiaalisen asiakkaan tavoittamiseksi olisi mahdollista löytää, tulee tutkia erilaisia mainonnan muotoja ja viestintä paikkoja, kuten Internet ja erilaiset messut. Tapoja tiedottaa ja muistuttaa asiakasta omista tuotteista on monia ja oman viestintäkanavan löytäminen riippuu siitä, minkälaista tuotetta tai palvelua yritys myy. Tutkimalla markkinoinnin teoriaa voidaan selvittää mikä media sopii juuri talopakettien mainostamiseen.
Markkinoinnin teorian tueksi toteutettiin myös kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitä erilaisia keinoja Kreivitalo Oy:n aiemmat asiakkaat olivat käyttäneet etsiessään tietoa eri talopakettien toimittajista. Tutkimukseen osallistuivat Kreivitalo Oy:ltä talopaketin vuosina 2010-2011, sekä alkuvuodesta 2012 tilanneet pariskunnat tai sinkut. Rajauksen tarkoituksena oli saada mahdollisimman tuoretta tietoa asiakkaiden käyttämistä medioista ja viestintäkanavista. Perusjoukko käsitti n. 100 talopaketin tilaajaa ja vastauksia saatiin puhelinhaastatteluiden kautta 49. Vastausprosentti oli näin ollen 49 %.
Tulosten perusteella yrityksen olisi hyvä panostaa Internetin kautta tapahtuvaan viestintään ja tiedottamiseen. Asiakkaat kokivat myös kasvokkain saadun tiedon olevan merkittävässä asemassa ja pitivät messuja ja tapahtumia tärkeänä tiedonsaannin kannalta. Lisäksi ilmoittelu on mainonnan muodoista tehokas, sillä tutkimukseen osallistuneet lukivat suurin osa jotakin lehteä.