"Man är en positiv språklig rollmodell för barnen" - En kvalitativ undersökning om hur pedagogerna i småbarnspedagogiken främjar barnets andraspråksinlärning
Korhonen, Maria (2020)
Korhonen, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103149
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur pedagoger inom småbarnspedagogiken strävar efter att främja barnens andraspråksinlärning utgående från teorier inom småbarnspedagogiken. Studiens centrala frågeställningar är följande: På vilket sätt främjar pedagogerna barnets andraspråksinlärning på daghemmet? Hurdana metoder och strategier använder pedagogerna för att främja barnets språkinlärning? Hur tar pedagogerna hänsyn till barnets språkutveckling? Denna undersökning utfördes genom att använda olika teorier angående barnets andraspråksinlärning, språkbadsprincipen och pedagogen som rollmodell inom småbarnspedagogiken. Grunden för den här studien utfördes med hjälp av fyra kvalitativa intervjuer med pedagoger som arbetar på engelskspråkiga språkbadsdaghem.
Den teoretiska bakgrunden består av olika teorier inom barnets språkutveckling, andraspråksinlärning och de stadier som ingår i barnets språkutveckling. Andra relevanta teorier angick pedagogens roll i barnets andraspråksinlärning, samt de metoder som används för att främja barnets språkutveckling. I den här forskningen diskuteras följande metoder: lek, musik, spel, berättelser, rim, dikter och ramsor. I den här forskningen diskuteras också miljöns betydelse, språkliga svårigheter, samt på vilka sätt pedagogen kan motivera och uppmuntra barnet.
Forskningens resultat var att pedagogerna har en barncentrerad syn på sitt arbete, och att de tar hänsyn till barnens individuella behov och intressen. Pedagogen fungerar som en positiv språklig rollmodell för barnet och det kom fram att pedagogerna anser att det är viktigt att pedagogen tar hänsyn till barnets individuella språkutveckling. Pedagogerna använder sådana verktyg som främjar barnets andraspråksinlärning på ett mångsidigt och betydelsefullt sätt. The purpose of this thesis is to examine how early childhood education teachers promote children’s second language learning based on early childhood theoretical studies and theories. The central questions in this thesis are the following: In what ways do early childhood education teachers promote children’s second language learning in the kindergarten? Which methods and strategies the early childhood education teachers use to promote children’s second language learning? In which ways do early childhood educators consider children’s language development?
This study was conducted by means of using different relevant childhood education theoretical studies and four qualitative interviews with early childhood teachers who work in English-speaking language immersion programs.
The theoretical background used in this study consists of different early childhood developmental theories that pertain to children’s language development. Other theories pertain to the role of the educator in children’s second language learning, and which methods the educators use to promote children’s language development. The following strategies are discussed in this study: play, music, games, storytelling, poems and nursery rhymes. This study also discusses the importance of the environment, children’s language difficulties, and the ways in which the educator can motivate and encourage the child.
The results of this study reveal that the interviewees have a child-centered view on their work, and they take into consideration children’s individual needs and interests. The educator is a positive linguistic role model for the child, and the interviewees agree that it is important to take into consideration children’s individual language development. The educators use such methods that promote children’s second language learning in an interesting and meaningful way.
Den teoretiska bakgrunden består av olika teorier inom barnets språkutveckling, andraspråksinlärning och de stadier som ingår i barnets språkutveckling. Andra relevanta teorier angick pedagogens roll i barnets andraspråksinlärning, samt de metoder som används för att främja barnets språkutveckling. I den här forskningen diskuteras följande metoder: lek, musik, spel, berättelser, rim, dikter och ramsor. I den här forskningen diskuteras också miljöns betydelse, språkliga svårigheter, samt på vilka sätt pedagogen kan motivera och uppmuntra barnet.
Forskningens resultat var att pedagogerna har en barncentrerad syn på sitt arbete, och att de tar hänsyn till barnens individuella behov och intressen. Pedagogen fungerar som en positiv språklig rollmodell för barnet och det kom fram att pedagogerna anser att det är viktigt att pedagogen tar hänsyn till barnets individuella språkutveckling. Pedagogerna använder sådana verktyg som främjar barnets andraspråksinlärning på ett mångsidigt och betydelsefullt sätt.
This study was conducted by means of using different relevant childhood education theoretical studies and four qualitative interviews with early childhood teachers who work in English-speaking language immersion programs.
The theoretical background used in this study consists of different early childhood developmental theories that pertain to children’s language development. Other theories pertain to the role of the educator in children’s second language learning, and which methods the educators use to promote children’s language development. The following strategies are discussed in this study: play, music, games, storytelling, poems and nursery rhymes. This study also discusses the importance of the environment, children’s language difficulties, and the ways in which the educator can motivate and encourage the child.
The results of this study reveal that the interviewees have a child-centered view on their work, and they take into consideration children’s individual needs and interests. The educator is a positive linguistic role model for the child, and the interviewees agree that it is important to take into consideration children’s individual language development. The educators use such methods that promote children’s second language learning in an interesting and meaningful way.