Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kulttuurisen sulautumisen parantaminen yritysjärjestelyiden jälkeisessä integraatiossa. Palvelumuotoilua hyödyntäen

Hartikainen, Mia (2021)

 
Avaa tiedosto
Hartikainen_Mia_2021.pdf (2.228Mt)
Lataukset: 


Hartikainen, Mia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103113157
Tiivistelmä
Yritysjärjestelyiden, ostojen ja fuusioiden, määrä kasvaa vuosi vuodelta, mutta silti suurin osa niistä epäonnistuu. Epäonnistumisen syyt löytyvät yritysjärjestelyiden jälkeisestä integraatiosta. Integraatio on muutostilanne, jonka seuraukset vaikuttavat suoraan yrityksen toimintaan ja ihmisiin, usein kuitenkin negatiivisella tavalla. Eritoten yrityskulttuurin ymmärtämättömyys ja riittämätön viestintä aiheuttavat ostetun yrityksen henkilöstölle epävarmuutta ja stressiä, mitkä vaikeuttavat henkilöstön sulautumista uuteen organisaation. Nämä yritysjärjestelyiden haasteet koskettavat myös tutkimuksen kohdeyritys X:ää.

Tutkimuksessa lähdetiin hakemaan ratkaisua Yritys X:n ongelmaan, joka muotoiltiin tutkimuskysymykseksi: ”Kuinka parantaa kulttuurista sulautumista yrityskauppojen jälkeisessä integraatiossa?” Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Yritys X:n tuleviin yritysjärjestelyihin käytännön työkalu, jolla edesautetaan ihmisten integroitumista ja näin ollen myös yritysjärjestelyiden onnistumista.

Tutkimuksen toteutus oli laadullinen toimintatutkimus, jossa sovellettiin Design Councilin tuplatimantti-prosessimallia. Tutkimuksessa hyödynnettiin palvelumuotoilun eri menetelmiä ja työkaluja. Käyttäjäymmärrystä haettiin kyselytutkimuksella ja sitä syvennettiin teemahaastattelulla. Edellisten perusteella luotiin käyttäjäprofiilit ja palvelupolut. Suunnitteluveturit ja kokemuskartta auttoivat täsmentämään kehitettävän teeman. Yhteiskehittämisen työpajassa kerättyjä ideoita jäsenneltiin samankaltaisuuskaavion avulla ja valitusta teemasta kehitettiin konsepti. Konseptin tulevaisuuden skenaariot rakennettiin profiileita hyödyntäen.

Tutkimuksen tuloksena syntyi palvelukonseptin runko haltuunottoprosessille. Haltuunotto on keskimmäinen koko yritysjärjestelyiden jälkeisen integraation ajanjaksoista, ja se koettiin kaikkien tärkeimmäksi ihmisten integroitumisen kannalta. Haltuunottoprosessin konsepti koostuu neljästä, osittain päällekkäin menevästä vaiheesta: 1) ostetun oma aika, 2) yhteisen vision rakentaminen, 3) ihmisten kohtaamisia sekä 4) vastinparit, vastavuoroisuus ja yhteinen polku. Jokainen vaihe sisältää erilaisia toivottavia toiminteita ja työkaluja, kuten ”huolinurkka” ja ”sanakirja”, jotka yhdessä, mutta myös erikseen, edesauttavat sulautumista. Konseptin runko antaa erinomaisen pohjan seuraaville palvelutuotteistuksen kehitysvaiheille, joiden toteutus jää kuitenkin tämän opinnäytetyön ulkopuolelle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste