Huoneistokortti työohjeena linjasaneeraustyömaalla
Laine, Maria (2021)
Laine, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103147
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli selvittää yrityksen linjasaneerauksissa käytettävän huoneistokortin toimivuutta tuotannon työohjeena. Tavoitteena oli myös kehittää huoneistokortin laatimisen prosessia siten, että se tuottaisi selkeät ohjeet ja mittatarkat suunnitelmat työmaakäyttöön.
Kun asiakkaana oleva taloyhtiö on tehnyt tilauksen rakennuksen linjasaneerauksesta, asiakaspalvelija ja työnjohtaja kartoittavat jokaisen asunnon osakkaan ja asukkaan kanssa. Katselmuksessa käydään läpi asunnossa tehtävät urakanmukaiset työt sekä mahdolliset yksilölliset muutos- ja lisätyöt yksityiskohtineen. Näiden muistiinpanojen perusteella asiakaspalvelija laatii huoneistokortin, johon hän liittää mahdolliset suunnitelmakuvat. Hyväksytty huoneistokortti tulostetaan työmaalle työohjeiksi.
Tietoa kerättiin yrityksen toimihenkilöille suunnatulla kyselyllä sekä asiakaspalveluvastaavien ja työnjohtajien haastatteluilla. Työssä kartoitettiin myös käytettävien sovellusten ja ohjelmien yleistä kehittymistä rakennusalalla ja kerättiin tietoa yrityksen mahdollisiin kehittämistarpeisiin.
Kerätyn aineiston sekä haastatteluiden tulosten pohjalta päädyttiin ehdottamaan toimenpideohjeita huoneistokortin ulkoasun, luettavuuden ja laatimisprosessin kehittämiseksi.
Kun asiakkaana oleva taloyhtiö on tehnyt tilauksen rakennuksen linjasaneerauksesta, asiakaspalvelija ja työnjohtaja kartoittavat jokaisen asunnon osakkaan ja asukkaan kanssa. Katselmuksessa käydään läpi asunnossa tehtävät urakanmukaiset työt sekä mahdolliset yksilölliset muutos- ja lisätyöt yksityiskohtineen. Näiden muistiinpanojen perusteella asiakaspalvelija laatii huoneistokortin, johon hän liittää mahdolliset suunnitelmakuvat. Hyväksytty huoneistokortti tulostetaan työmaalle työohjeiksi.
Tietoa kerättiin yrityksen toimihenkilöille suunnatulla kyselyllä sekä asiakaspalveluvastaavien ja työnjohtajien haastatteluilla. Työssä kartoitettiin myös käytettävien sovellusten ja ohjelmien yleistä kehittymistä rakennusalalla ja kerättiin tietoa yrityksen mahdollisiin kehittämistarpeisiin.
Kerätyn aineiston sekä haastatteluiden tulosten pohjalta päädyttiin ehdottamaan toimenpideohjeita huoneistokortin ulkoasun, luettavuuden ja laatimisprosessin kehittämiseksi.