ISM -käsikirjan laatiminen raakapurjealukselle : - Priki Gerda Gefle
Lindahl, Minttu (2012)
Lindahl, Minttu
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312664
Tiivistelmä
ISM käsikirjan laatimisvelvollisuus perustuu vuoden 1994 SOLAS konferenssin päätöksen, jonka mukaan kansainvälisessä liikenteessä toimivilla kauppaaluksilla tuli olla käytössään 1.7.1998 alkaen turvallisuusjohtamisjärjestelmä. ISM käsikirjaa ei vielä tällä hetkellä vaadita Suomeen erikoisaluksiksi rekisteröidyiltä perinnealuksilta. Perinnepurjealusten rakennusmateriaalista, ulkoasusta ja etenkin raakapurjealusten purjehdustavasta johtuen on näiden alusten saattaminen vastaamaan nykyajan turvallisuusvaatimuksia haastavaa. Turvallisuusjohtamisjärjestelmän laatimista perinnepurjealuksille suositellaan työsuojelullisista näkökohdista. Turvallisuusjohtamisjärjestelmä on tärkeä osa raakapurjetakiloidun aluksen operatiivisen toiminnan ohjeistusta, jolla pyritään teknisten ratkaisujen ohella luomaan alukselle sellainen turvallisuustaso, joka vastaa nykypäivän vaatimuksia.
Raakapurjehduksessa noin puolen vuosisadan mittainen tauko maassamme on vienyt osaamisen ja uusia osaajia vasta koulutetaan. Miehistön kokemattomuus suuren vaihtuvuuden ohella tukee kirjallisen ohjeistuksen tärkeyttä. Tämä opinnäytetyö pohjautuu Priki Gerda Geflelle laadittuun ISM käsikirjaan.
Raakapurjehduksessa noin puolen vuosisadan mittainen tauko maassamme on vienyt osaamisen ja uusia osaajia vasta koulutetaan. Miehistön kokemattomuus suuren vaihtuvuuden ohella tukee kirjallisen ohjeistuksen tärkeyttä. Tämä opinnäytetyö pohjautuu Priki Gerda Geflelle laadittuun ISM käsikirjaan.