Sleep Advantage : Undersökning av ett koncept på Crowne Plaza Helsinki
Pieniniemi, Jonas (2012)
Pieniniemi, Jonas
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061812838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061812838
Tiivistelmä
En välplanerad produktutveckling utgör en viktig konkurrensfördel för företag inom hotellbranschen. Ett hotell måste kunna erbjuda tjänster som upplevs som mervärde för kunden. För att stärka detta har man på hotellet Crowne Plaza Helsinki tagit ibruk ett koncept med namnet Sleep Advantage. Konceptet erbjuder kunden garanterad nattsömn och tilläggstjänster som stärker kundens upplevelse om en lyckad och lugnt natt på ett klassigt hotell. Konceptet är nytt och Crowne Plaza Helsinki har anlitat skribenten för att undersöka kundernas åsikt om det nya konceptet. Syftet är att ser hur bra hotellet lyckats med att erbjuda mervärde för kunden och kartlägga vilka faktorer som påverkar positivt eller negativt på konceptet. Åsikter om de tjänster och produkter som konceptet innehåller undersöks därmed också.
I teoriavsnittet behandlas produktutveckling samt marknadsföringskanaler och segmentering hur man i detta skede kan bygga upp en bild av ett koncept till kunden. Kundtillfredställelse samt kundservice och kvalitet behandlas också i arbetet.
Undersökningen har genomförts genom en kvantitativ studie där 63 personer givit sina åsikter av konceptet. Undersökningar visar hur nödvändigt det är att ge kunder en stark förhandsbild om ett koncept. Vad som framgår av arbetet är hur man hittar de effektiva sätt att informera kunden vad han erbjuds redan före självaste upplevelsen.
De slutsatser som skribenten kommit fram till är att man skall ge kunderna en stark bild om vad de skall förvänta av ett koncept. Blir förhandsuppfattningen alltför svag så kommer konsumenten inte att uppleva det mervärde som hotellet velat uppnå. En välinformerad person är en nöjd kund som ser extravärdet i den goda tjänsten och kvaliteten han upplevt under sin vistelse. Undersökningen visar hur hotellets personal och deras vetskap om konceptet är en nyckel till en lyckad upplevelse. A well-planned product development is an important competitive advantage for companies in the hospitality industry. A hotel needs to offer services that are perceived as extra value to the customer. To strengthen this, Hotel Crowne Plaza Helsinki has introduced a concept called Sleep Advantage. The concept offers customers a guaranteed good night sleep and additional services that enhance the customer experience of a successful and peaceful night at a classy hotel. The concept is new and Hotel Crowne Plaza Helsinki has given the writer a task to explore customers' views on the new concept. The aim is to see how good the hotel has managed to provide extra value to the customer and identify factors that affect positively or negatively to the concept. Opinions about the service and products that this concept includes are therefore also examined. The theoretical section deals with product development and marketing channels and segmentation and how it is possible at this stage to build up a picture of a concept to the customer. Customer satisfaction and customer service and quality surrounding the concept are also addressed in this work. The survey was conducted through a quantitative study in which 63 people gave their views on the concept. Studies show how necessary it is to give customers a strong pre-image of a concept. What appears from this work is to find the effective ways to inform the customer what he is offered even before he is experiencing the concept. The conclusions that the writer come up with is to give customers a strong picture of what to expect of a concept. If preconception is too weak, the consumer will not experience the extraordinary value that the hotel wants to achieve. An informed person is a satisfied customer who see extra value in the good service and quality he has experienced during his stay. The study shows how the hotel staff and their knowledge of the concept is the key to a successful experience.
I teoriavsnittet behandlas produktutveckling samt marknadsföringskanaler och segmentering hur man i detta skede kan bygga upp en bild av ett koncept till kunden. Kundtillfredställelse samt kundservice och kvalitet behandlas också i arbetet.
Undersökningen har genomförts genom en kvantitativ studie där 63 personer givit sina åsikter av konceptet. Undersökningar visar hur nödvändigt det är att ge kunder en stark förhandsbild om ett koncept. Vad som framgår av arbetet är hur man hittar de effektiva sätt att informera kunden vad han erbjuds redan före självaste upplevelsen.
De slutsatser som skribenten kommit fram till är att man skall ge kunderna en stark bild om vad de skall förvänta av ett koncept. Blir förhandsuppfattningen alltför svag så kommer konsumenten inte att uppleva det mervärde som hotellet velat uppnå. En välinformerad person är en nöjd kund som ser extravärdet i den goda tjänsten och kvaliteten han upplevt under sin vistelse. Undersökningen visar hur hotellets personal och deras vetskap om konceptet är en nyckel till en lyckad upplevelse.