Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yritysvastuu : integroituna osana yrityksen vastuullista, kannattavaa ja kilpailukykyistä toimintaa

Kaven, Kristiina (2012)

 
Avaa tiedosto
Kaven_Kristiina.pdf (1.113Mt)
Lataukset: 


Kaven, Kristiina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061912865
Tiivistelmä
Muuttuva maailma asettaa uudenlaisia haasteita globalisaation, tietämyksenkasvun ja yleisen hyvinvoinnin myötä, jolloin myös yritysvastuullisuuden merkitys kasvaa nopeasti. Tarvitaan uudenlaista ymmärrystä yritysten osallistuvuudesta, vastuusta ja raja-aitojen ylittämisestä.
Vastuullisten kuluttajien määrä kasvaa koko ajan ja se yritys, joka aistii muutoksen ensimmäisten joukossa, pärjää, jos se pystyy hyödyntämään muuttuneet olosuhteet omassa liiketoiminnassaan.

Jos katselee tähänastista kehitysprosessia, jossa patruunoiden vastuuajasta ollaan siirtymässä erillisten yhteiskuntavastuiden sijaan strategiseen yritysvastuuseen, on nähtävissä yksi selkeä päämäärä. Päämäärä, jossa kaikkien yritysvastuiden integroituminen tapahtuu niin, että koko yritysvastuu itse teemana katoaa ja arkipäiväistyy niin, että se nähdään yhtenä osana yrityksen perustoimintaa.

Tämän tutkimuksen kohteena on vastuullisen yritysstrategian kehittämistarpeiden kartoittaminen integroituna osana yrityksen kannattavaa ja kilpailukykyistä toimintaa.

Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen analyysi syntyi kahdesta toisiinsa nivoutuvassa vaiheesta. Ensimmäinen vaihe oli digitaalisen kyselyn toteuttaminen Internet -pohjaisena ja toinen vaihe rakentui ensimmäisen kyselytutkimuksen seurauksena, ja toteutettiin ryhmähaastatteluina. Raportoinnissa nojauduttiin suoriin haastatteluotteisiin (lainauksiin) ja tutkijan esittämiin omiin yhteenvetoihin.

Yhteenvetona tutkimukselle voidaan todeta, että tuotteen tai palvelun lisäarvon merkitys kasvaa tulevaisuudessa. Helppous ja vaivattomuus samoin kuin ekologiset prosessit tulevat olemaan avainasemassa.

Ratkaisukeskeisenä esimerkkinä voidaan nähdä vaikkapa ”yleishyödyllisten yhtiöiden” -tyyppiset, uudenmalliset yritysmuodot. Lisäarvoa näistä CIC-yhtiöiden nimellä kulkevista yritysmuodoista syntyisi ennen kaikkea siinä vaiheessa, kun niiden tehokkaaseen markkinaehtoiseen palvelutuotantoon saataisiin liitettyä ei-taloudellisia ja emotionaalisia elementtejä. Nämä ovat juuri niitä aineettomia pääomatekijöitä, jotka kilpailuttamisessa usein jäävät puhtaasti taloudellisten argumenttien jalkoihin.

Onnellisuuden tunne ei synny puhtaasti ostamisen ja kuluttamisen ilosta – vaan tietoisuudesta, että omilla vastuullisilla hankinnoilla voi vaikuttaa globaaleihin ratkaisuihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste