Koulutuksen järjestäminen yhteisen auton käytöstä
Muona, Marjo-Reetta; Arokivi, Sari; Olkkonen, Jarmo (2012)
Muona, Marjo-Reetta
Arokivi, Sari
Olkkonen, Jarmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062112932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062112932
Tiivistelmä
Kehityshankkeen tarkoituksena on järjestää koulutus yhteisen auton käytöstä Etelä-Karjalan ammattiopiston Lappeenrannan toimipisteen valinnaiseen kurssi tarjontaan. Koulutusta tarjotaan lähihoitajaopiskelijoiden toisen vuoden opiskelijoiden vapaasti valittavaksi kurssiksi. Monet lähihoitajista joutuvat työssään käyttämään työnantajan autoa yhdessä muiden työyhteisön jäsenten kanssa, joten on tärkeää osata suorittaa autolle muutamat yleiset huoltotoimenpiteet, kuten myös ymmärtää vastuunsa yhteisen auton kunnossapidosta.
Kehityshankkeessa selvitetään, mitä ammatillisen koulutuksen järjestäjältä, tässä tapauksessa Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymältä, vaaditaan niin lain kuin organisaation puitteissa, ennen kuin minkäänlaista ammatillista koulutusta voidaan järjestää, sekä kuinka vapaavalintainen kurssi ammattioppilaitoksessa järjestetään. Hankkeen tavoitteena on laatia yhteisen auton käyttöä opastavan koulutuksen opetussuunnitelma tälle kurssille ja mahdollisille vastaaville kursseille tulevaisuudessa.
Pohditaan koulutuksessa käytettyjen erilaisten opetusmenetelmien toimivuutta tai vastaavasti epäkäytännöllisyyttä. Toimivaksi menetelmäksi todettiin toiminnallinen Learning cafe menetelmä, kun taas perinteinen luentotyyppinen opetus ei tuottanut toivottuja tuloksia tässä hyvinkin käytännön asioihin painottuvassa aiheessa. Luentotyyppisen teoriaosuuden jälkeen ohjeisiin jouduttiin palaamaan useaan otteeseen, kun taas toiminnallisen teoriaosuuden jälkeen käytännön harjoitus onnistui pienillä tarkennuksilla.
Kehityshanke toteutettiin tukeutumalla valmiiseen kirjalliseen materiaaliin aiheesta ja oppilaille tehtyihin kyselyihin kurssin alussa ja lopussa. Ammatillinen näkemys järjestettävän koulutuksen sisällöstä pohjautui aikaisempaan tietämykseen aiheesta. Tavoitteena oli kiteyttää kahden vuoden ammatillisen opettajan koulutuksen aikana kysymyksiä ja mielenkiintoa herättäneitä asioita.
Kehityshankkeen perusteella vastaavanlaisille koulutuksille ammattiopistossa on tarvetta. Kurssi on ollut tarjottimella aikaisemminkin, mutta se ei ole koskaan toteutunut toimipisteiden välisestä etäisyydestä johtuen. Laadittua opetussuunnitelmaa ja käytettyjä opetusmenetelmiä tullaan käyttämään tulevaisuudessakin. Toiveena on kurssilta saatujen hyvien kokemusten pohjalta lisätä koulutusalojen välistä yhteistyötä.
Kehityshankkeessa selvitetään, mitä ammatillisen koulutuksen järjestäjältä, tässä tapauksessa Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymältä, vaaditaan niin lain kuin organisaation puitteissa, ennen kuin minkäänlaista ammatillista koulutusta voidaan järjestää, sekä kuinka vapaavalintainen kurssi ammattioppilaitoksessa järjestetään. Hankkeen tavoitteena on laatia yhteisen auton käyttöä opastavan koulutuksen opetussuunnitelma tälle kurssille ja mahdollisille vastaaville kursseille tulevaisuudessa.
Pohditaan koulutuksessa käytettyjen erilaisten opetusmenetelmien toimivuutta tai vastaavasti epäkäytännöllisyyttä. Toimivaksi menetelmäksi todettiin toiminnallinen Learning cafe menetelmä, kun taas perinteinen luentotyyppinen opetus ei tuottanut toivottuja tuloksia tässä hyvinkin käytännön asioihin painottuvassa aiheessa. Luentotyyppisen teoriaosuuden jälkeen ohjeisiin jouduttiin palaamaan useaan otteeseen, kun taas toiminnallisen teoriaosuuden jälkeen käytännön harjoitus onnistui pienillä tarkennuksilla.
Kehityshanke toteutettiin tukeutumalla valmiiseen kirjalliseen materiaaliin aiheesta ja oppilaille tehtyihin kyselyihin kurssin alussa ja lopussa. Ammatillinen näkemys järjestettävän koulutuksen sisällöstä pohjautui aikaisempaan tietämykseen aiheesta. Tavoitteena oli kiteyttää kahden vuoden ammatillisen opettajan koulutuksen aikana kysymyksiä ja mielenkiintoa herättäneitä asioita.
Kehityshankkeen perusteella vastaavanlaisille koulutuksille ammattiopistossa on tarvetta. Kurssi on ollut tarjottimella aikaisemminkin, mutta se ei ole koskaan toteutunut toimipisteiden välisestä etäisyydestä johtuen. Laadittua opetussuunnitelmaa ja käytettyjä opetusmenetelmiä tullaan käyttämään tulevaisuudessakin. Toiveena on kurssilta saatujen hyvien kokemusten pohjalta lisätä koulutusalojen välistä yhteistyötä.