Kategoriastrategiatyökalusetti
Toivonen, Taija (2012)
Toivonen, Taija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062612968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062612968
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yleispätevä, erikokoisille yrityksille soveltuva työkalusetti hankintakategoriastrategioiden laatimiseksi. Työkalusetin avulla pieni- tai keskisuuri yritys pystyy helpommin luomaan hankintakategoriat sekä näille kategorioille omat strategiat. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY Ry.
Opinnäyteyöhön koottiin erilaisia hankinnan kategorisointiin käytettäviä työkaluja, kuten ABC-analyysi, Spend-analyysi, SWOT-analyysi sekä portfolioanalyysi. Työhön tehdyn tutkimuksen pääpaino oli kirjallisuudessa. Tietoa on kerätty sähköisistä julkaisuista, opinnäytetöistä sekä julkaistuista lehtiartikkeleista.
Haastatellut yritykset toimivat eri aloilla, yhteistä kaikille kolmelle yrityk-selle oli kategoriatyöskentely. Näissä yrityksissä kategoriatyöskentely oli jo osa arkea ja sen avulla oli saatu tuloksia aikaiseksi. Niin pienten kuin keskisuurtenkin yritysten kannattaa ehdottomasti hyödyntää kategoriatyöskentelyä hankintatoimessa: luokittelun avulla saadaan kustannussäästöjä, jonka avulla yritys lisää omaa kilpailukykyään markkinoilla.
Opinnäyteyöhön koottiin erilaisia hankinnan kategorisointiin käytettäviä työkaluja, kuten ABC-analyysi, Spend-analyysi, SWOT-analyysi sekä portfolioanalyysi. Työhön tehdyn tutkimuksen pääpaino oli kirjallisuudessa. Tietoa on kerätty sähköisistä julkaisuista, opinnäytetöistä sekä julkaistuista lehtiartikkeleista.
Haastatellut yritykset toimivat eri aloilla, yhteistä kaikille kolmelle yrityk-selle oli kategoriatyöskentely. Näissä yrityksissä kategoriatyöskentely oli jo osa arkea ja sen avulla oli saatu tuloksia aikaiseksi. Niin pienten kuin keskisuurtenkin yritysten kannattaa ehdottomasti hyödyntää kategoriatyöskentelyä hankintatoimessa: luokittelun avulla saadaan kustannussäästöjä, jonka avulla yritys lisää omaa kilpailukykyään markkinoilla.