Arbetserfarenhetens och utbildningens påverkan på löner och intäkter i ett medelstort tjänsteföretag
Villegas Montanez, Vanessa; Väisänen, Catarina (2012)
Villegas Montanez, Vanessa
Väisänen, Catarina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062712981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062712981
Tiivistelmä
Arbetet görs för uppdragsgivaren Beauty Hair Sirpa Mansner Oy, som är ett medelstort tjänsteföretag i skönhetsbranschen. Syftet med arbetet är att bekanta sig med tjänsteföretag och skönhetsbranschen i allmänhet, samt personalbokslut i dessa. Därefter studeras hur och om arbetserfarenhet och utbildning påverkar lön och intäkter. För att kunna studera hur intäkten och lönen påverkas, berättas det kort om olika utbildningar inom skönhetsbranschen. Interna personalbokslutet från uppdragsgivaren och studentlitteratur används som primära källor. Även intervjuer med företagsledningen görs för att stöda arbetets resultat. Arbetet begränsas genom att dela in arbetserfarenheten i arbetsår och utbildningen enligt lärokällan. I analysdelen begränsas resultaten vidare i medeltal, median, maximum och minimum. Arbetets slutsats är att utbildningen i sig inte påverkar resultatet, utan frisörens personliga aktivitet i kombination med erfarenhet har en större påverkan. This study is conducted to Beauty Hair Sirpa Mansner Oy, which is a medium-sized ser-vice company in the beauty industry. The purpose of the study is to familiarize with the service - and beauty industry in general and human resources accounting in them. Then a consideration is made whether and how the work experience and education affects wages and earnings. In order to study how the earnings and wages are affected, a short summary about various programs within the beauty industry is included. Internal personnel ac-counts from the company and student literature are used as primary sources. Interviews with senior management are committed to support findings. A dividing of work experi-ence into working years and education, by program, is made. In the analysis section the results are divided further into average, median, maximum and minimum. The conclusion is that the education itself does not affect the results, but personal activity combined with experience has a greater impact.