Sosiaalinen media Imatra Big Band Festivalin markkinointivälineenä : Case IBBF tenders WTF nights 2009
Laari, Saana (2009)
Laari, Saana
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911175536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911175536
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Imatra Big Band Festivalin jo olemassa olevaa markkinointia sekä esitellä festivaalille uusia tapoja saada näkyvyyttä niin kuluttajien kuin median keskuudessa verkkomarkkinoinnin keinoin. Työni painottuu erityisesti sosiaaliseen mediaan ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Sosiaalinen media tarjoaa paljon hyvää markkinointitilaa, jota Imatra Big Band Festival voisi käyttää hyödykseen huomattavasti nykyistä tehokkaammin. Työni tarjoaa ajankohtaista tietoa sosiaalisesta mediasta ja sen markkinointikeinoista pohjautuen sekä lukuisiin kirjallisiin lähteisiin että festivaalilla kesällä 2009 toteutettuun tapaukseen IBBF tenders WTF nights 2009.
Tapauksen tarkoituksena oli selvittää suositun yhteisöpalvelun Facebookin toimivuutta sekä markkinointi- että yhteydenpito välineenä. Projektilla haettiin myös positiivista julkisuutta sekä uusia potentiaalisia asiakkaita. Projektiin osallistujille teettämäni kyselyt sekä ryhmäkeskustelut muodostavat pohjan tapauksen tutkimustuloksille.
Työssäni käy ilmi sosiaalisen median olevan otollinen ympäristö tapahtumamarkkinointiin sen ajankohtaisuuden ja monimuotoisuuden ansiosta. Imatra Big Band Festivalille sosiaalisessa mediassa näkymisen vaatimuksena ovat aktiivisuus ja jatkuva panostus, mutta näiden haasteellisten vaatimusten selvittäminen voisi tehdä yhteisömarkkinoinnista festivaalin tehokkaimman markkinointimuodon.
Sosiaalinen media tarjoaa paljon hyvää markkinointitilaa, jota Imatra Big Band Festival voisi käyttää hyödykseen huomattavasti nykyistä tehokkaammin. Työni tarjoaa ajankohtaista tietoa sosiaalisesta mediasta ja sen markkinointikeinoista pohjautuen sekä lukuisiin kirjallisiin lähteisiin että festivaalilla kesällä 2009 toteutettuun tapaukseen IBBF tenders WTF nights 2009.
Tapauksen tarkoituksena oli selvittää suositun yhteisöpalvelun Facebookin toimivuutta sekä markkinointi- että yhteydenpito välineenä. Projektilla haettiin myös positiivista julkisuutta sekä uusia potentiaalisia asiakkaita. Projektiin osallistujille teettämäni kyselyt sekä ryhmäkeskustelut muodostavat pohjan tapauksen tutkimustuloksille.
Työssäni käy ilmi sosiaalisen median olevan otollinen ympäristö tapahtumamarkkinointiin sen ajankohtaisuuden ja monimuotoisuuden ansiosta. Imatra Big Band Festivalille sosiaalisessa mediassa näkymisen vaatimuksena ovat aktiivisuus ja jatkuva panostus, mutta näiden haasteellisten vaatimusten selvittäminen voisi tehdä yhteisömarkkinoinnista festivaalin tehokkaimman markkinointimuodon.