Tuotetiedon laadun merkitys toimitusketjussa
Kauppinen, Samuel (2021)
Kauppinen, Samuel
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123210
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tuotetiedon laadun merkitystä toimittajalle ja sitä, miten tuotetieto tulee muuttumaan tulevaisuudessa digitalisaation myötä. Työssä käsitellään digitalisaation merkitystä vähittäiskauppaan, asiakaskokemuksen merkitystä ostopäätökseen, tuotetiedon merkitystä toimittajalle ja asiakkaalle sekä annetaan kehitysehdotuksia tuotetiedon parantamiseksi. Työssä otetaan myös katsaus tuotetiedon tarpeista tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, miten tuotetietojen laatu parantaa tilausprosessin laatua. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vastaukset seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miksi tuotetiedon ajan tasalla pitäminen on asiakkaista tärkeää? Miksi tuotetiedon ajan tasalla pitäminen on yrityksestä tärkeää? Miten huolehditaan tuotteiden elinkaaresta?
Tutkimuksessa selvisi useita parannuskohtia tuotetiedon parantamiseksi. Mm. automatisoimalla suurimman osan yrityksen tuotetietoa käsittelevistä järjestelmistä, työntekijöiden työmäärä vähenisi ja manuaalisesta työstä johtuvien virheiden määrä laskisi. Tutkimus auttoi myös tunnistamaan tuotetietokentät, jotka olisi hyvä olla täytettynä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suurelle kansainväliselle yritykselle, jonka niemeä ei haluta tässä työssä mainittavan. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena, eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Työssä haastateltiin yrityksen jakelukanavan johtajaa sekä kysyttiin lomakkeen avulla mielipiteitä yrityksen tuoteryhmäpäälliköiltä. Työ perustuu siis enemmänkin asiantuntemukseen, kuin suuren otannan mielipiteisiin.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, miten tuotetietojen laatu parantaa tilausprosessin laatua. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vastaukset seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miksi tuotetiedon ajan tasalla pitäminen on asiakkaista tärkeää? Miksi tuotetiedon ajan tasalla pitäminen on yrityksestä tärkeää? Miten huolehditaan tuotteiden elinkaaresta?
Tutkimuksessa selvisi useita parannuskohtia tuotetiedon parantamiseksi. Mm. automatisoimalla suurimman osan yrityksen tuotetietoa käsittelevistä järjestelmistä, työntekijöiden työmäärä vähenisi ja manuaalisesta työstä johtuvien virheiden määrä laskisi. Tutkimus auttoi myös tunnistamaan tuotetietokentät, jotka olisi hyvä olla täytettynä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suurelle kansainväliselle yritykselle, jonka niemeä ei haluta tässä työssä mainittavan. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena, eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Työssä haastateltiin yrityksen jakelukanavan johtajaa sekä kysyttiin lomakkeen avulla mielipiteitä yrityksen tuoteryhmäpäälliköiltä. Työ perustuu siis enemmänkin asiantuntemukseen, kuin suuren otannan mielipiteisiin.