OPISKELIJALÄHTÖISTEN KOULUTUSTOTEUTUSTEN MALLINTAMINEN PALVELUMUOTOILUN KEINOIN : Mallipohjat ja käsikirja koulutusten mallintamiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradiassa
Kärkkäinen, Sanna (2021)
Kärkkäinen, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123207
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on viime vuosina ollut isojen muutosten keskellä. Niistä varmasti eniten toimintaan on vaikuttanut ammatillisen koulutuksen reformi. Reformin myötä ammatillisen koulutuksen toimijoiden on ollut välttämätöntä kehittää ja uudistaa toimintaansa. Tuottaakseen parempaa koulutuspalvelua tulee toimijoiden ymmärtää paremmin asiakkaitaan, ja ottaa heidät vahvemmin mukaan toiminnan kehittämiseen.
Toimeksiantona oli suunnitella ja toteuttaa tilaajalle toimintamalli mallipohjineen, sekä ohjekäsikirja asiakas- eli opiskelijalähtöisempien koulutustoteutuksien mallintamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko oppilaitoksen koulutusten mallintamista kehittää ja yhteistoiminnallisesti tuottaa toimintamalli palvelumuotoilua hyödyntämällä, sekä pystytäänkö kehittämistyössä syntyvän toimintamallin avulla kehittämään oppilaitoksen muotoiluosaamista.
Kehittämistyö toteutettiin osallistavana toimintatutkimuksena, joka korostaa tutkimuskohteena olevan yhteisön osallistumista tutkimukseen. Kehittämistyössä haluttiin toteuttaa käytännönläheistä, osallistavaa, reflektoivaa ja iteratiivista kehittämistä yhteistoiminnallisesti ja siihen menetelmänä osallistava toimintatutkimus sopii parhaiten. Kehittämistyö toteutettiin luovan prosessin logiikalla palvelumuotoilun keinoin. Työskentelyssä hyödynnettiin useita eri palvelumuotoilun menetelmiä, erilaisia yhteistoiminnallisia työpajoja ja pilotointeja.
Taustoittavana teoriatietona kehittämistyössä on käytetty toiminnan kontekstiin soveltaen aineistoja muotoiluajattelusta, palvelumuotoilusta kehittämistyössä, muotoiluosaamisen juurruttamisesta, fasilitoinnista, yhteiskehittämisestä, jaetun ymmärryksen luomisesta, prosessien johtamisesta sekä sisäisestä mallintamisesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että palvelumuotoilu soveltuu erinomaisesti oppilaitoksen koulutusten mallintamisen kehittämisen menetelmäksi. Iteratiivisen kehittämistyön tuloksena syntynyt toimintamalli sekä ohjeistus- ja materiaalipaketti helpottavat ja tukevat koulutusalojen yhteneväistä työskentelyä koulutusten mallintamisen parissa. Pilotointien tulosten perusteella toimintamallin avulla saadaan vahvistettua organisaation omaa muotoilupääomaa. Vocational education has faced major changes in recent years. Of these, the reform of vocational education has certainly had the greatest impact on operations. With the reform, it has been necessary for VET actors to develop and re-design their activities. In order to provide a better educational service, VET actors need to better understand their customers and involve them more strongly in the development of operations.
The aims of the development work were to design and implement an operating model with design templates, as well as an instruction manual for modeling more customer- or student-oriented education implementations for the client. The research objectives of the thesis were to find out whether the modeling of educational institutions can be developed and collaboratively produce an operating model by utilizing service design. Another objective was to find out whether the operating model created in the work can be used to develop the organizational design skills.
The development work was carried out as a participatory action research, which emphasizes the participation of the research community. In the development work, the aim was to implement practical, participatory, reflective and iterative development in a collaborative manner and participatory action research is best suited as a method. The development work was carried out with the logic of a creative process by means of service design. Several different service design methods, various collaborative workshops and pilots were utilized in the work.
As background theoretical knowledge, materials from design thinking, service design in development work, embedding design expertise, facilitation, co-development, creating shared understanding, process management and internal modeling have been applied in the development context.
The objectives set for the development work were achieved, and based the end result can be stated that service design is brilliantly suited as a method for developing a model of educational implementations. The guideline and material package created as a result of the iterative development work simplify and support the coherent work of the fields of education in the modeling of education. At the same time, it helps to strengthen the organization's own design capital.
Toimeksiantona oli suunnitella ja toteuttaa tilaajalle toimintamalli mallipohjineen, sekä ohjekäsikirja asiakas- eli opiskelijalähtöisempien koulutustoteutuksien mallintamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko oppilaitoksen koulutusten mallintamista kehittää ja yhteistoiminnallisesti tuottaa toimintamalli palvelumuotoilua hyödyntämällä, sekä pystytäänkö kehittämistyössä syntyvän toimintamallin avulla kehittämään oppilaitoksen muotoiluosaamista.
Kehittämistyö toteutettiin osallistavana toimintatutkimuksena, joka korostaa tutkimuskohteena olevan yhteisön osallistumista tutkimukseen. Kehittämistyössä haluttiin toteuttaa käytännönläheistä, osallistavaa, reflektoivaa ja iteratiivista kehittämistä yhteistoiminnallisesti ja siihen menetelmänä osallistava toimintatutkimus sopii parhaiten. Kehittämistyö toteutettiin luovan prosessin logiikalla palvelumuotoilun keinoin. Työskentelyssä hyödynnettiin useita eri palvelumuotoilun menetelmiä, erilaisia yhteistoiminnallisia työpajoja ja pilotointeja.
Taustoittavana teoriatietona kehittämistyössä on käytetty toiminnan kontekstiin soveltaen aineistoja muotoiluajattelusta, palvelumuotoilusta kehittämistyössä, muotoiluosaamisen juurruttamisesta, fasilitoinnista, yhteiskehittämisestä, jaetun ymmärryksen luomisesta, prosessien johtamisesta sekä sisäisestä mallintamisesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että palvelumuotoilu soveltuu erinomaisesti oppilaitoksen koulutusten mallintamisen kehittämisen menetelmäksi. Iteratiivisen kehittämistyön tuloksena syntynyt toimintamalli sekä ohjeistus- ja materiaalipaketti helpottavat ja tukevat koulutusalojen yhteneväistä työskentelyä koulutusten mallintamisen parissa. Pilotointien tulosten perusteella toimintamallin avulla saadaan vahvistettua organisaation omaa muotoilupääomaa.
The aims of the development work were to design and implement an operating model with design templates, as well as an instruction manual for modeling more customer- or student-oriented education implementations for the client. The research objectives of the thesis were to find out whether the modeling of educational institutions can be developed and collaboratively produce an operating model by utilizing service design. Another objective was to find out whether the operating model created in the work can be used to develop the organizational design skills.
The development work was carried out as a participatory action research, which emphasizes the participation of the research community. In the development work, the aim was to implement practical, participatory, reflective and iterative development in a collaborative manner and participatory action research is best suited as a method. The development work was carried out with the logic of a creative process by means of service design. Several different service design methods, various collaborative workshops and pilots were utilized in the work.
As background theoretical knowledge, materials from design thinking, service design in development work, embedding design expertise, facilitation, co-development, creating shared understanding, process management and internal modeling have been applied in the development context.
The objectives set for the development work were achieved, and based the end result can be stated that service design is brilliantly suited as a method for developing a model of educational implementations. The guideline and material package created as a result of the iterative development work simplify and support the coherent work of the fields of education in the modeling of education. At the same time, it helps to strengthen the organization's own design capital.