OPISKELIJAOHJAUKSEN KEHITTÄMINEN PALOKAN SAIRAALASSA OSASTOLLA 3
Lehtonen, Tuija (2012)
Lehtonen, Tuija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012080113066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012080113066
Tiivistelmä
Hoitotyö on teorian ja käytännön yhdistämistä. Kehittyminen noviisista asiantuntijaksi tapahtuu asteittain, kun teoriassa opitun lisäksi karttuu kokemusta. Hoitotyön opiskeluun liittyy kiinteästi käytännön harjoittelu, jonka avulla opiskelija pääsee toteuttamaan hoitotyötä ammattilaisen ohjauksessa.
Hoitotyön laatu on suoraan verrannollista opiskelijaohjauksen laatuun. Kun hoitotyön toteutus on korkeatasoista, myös opiskelijaohjaus on toimivaa. Hyvin ohjattu opiskelija voi olla tulevaisuudessa ammattitaitoinen työyhteisön jäsen.
Opinnäytetyön tarkoitus oli opiskelijapalautteen avulla saada tietoa opiskelijoiden kokemuksista harjoitteluajalta, ja hyödyntää saatua tietoa opiskelijaohjauksen parantamiseksi. Tavoitteena oli opiskelijaohjauksen kehittäminen Palokan sairaalan osastolla 3.
Opinnäytetyössä käytettiin opiskelijapalautelomaketta, joka on ollut aiemmin käytössä Kyllön vuodeosastoilla (Liite 1). Vastauksia analysoitiin keskittyen opiskelijoiden lähtökohtiin, tavoitteisiin ja palautteen saamiseen, eli arviointiin. Näiden aihealueiden kehittämisestä oli sovittu aiemmin osastotunnilla.
Opiskelijapalautelomake oli toimiva ja sen avulla saatiin tietoa opiskelijoiden kokemuksista. Tämän tiedon perusteella pystyttiin arvioimaan ohjauksen onnistumista ja löytämään kehittämiskohteita ohjauksen parantamiseksi.
Saadun palautteen perusteella opiskelijat olivat enimmäkseen tyytyväisiä harjoittelujaksoonsa. Opiskelijoiden tavoitteisiin tutustuttiin ajoissa, ja he saivat palautetta pitkin harjoittelujaksoa. Ohjaus koettiin ammattitaitoiseksi ja opiskelija pääsi harjoittelemaan asioita, jotka olivat jakson tavoitteena.
Yhdeksi kehittämiskohteeksi nousi kirjallisen perehdytysmateriaalin päivittäminen. Opiskelijapalautekaavake on vanhentunut, ja uuden kaavakkeen laatiminen sopii esimerkiksi opinnäytetyön aiheeksi. Vastauksissa havaittiin joidenkin opiskelijoiden kokeneen huonoa kohtelua harjoittelun aikana. Kehittämiskohteena on yhteisesti pohtia syitä näihin kokemuksiin ja miettiä, mitä asioita tulee huomioida opiskelijoiden kohtaamisessa
Hoitotyön laatu on suoraan verrannollista opiskelijaohjauksen laatuun. Kun hoitotyön toteutus on korkeatasoista, myös opiskelijaohjaus on toimivaa. Hyvin ohjattu opiskelija voi olla tulevaisuudessa ammattitaitoinen työyhteisön jäsen.
Opinnäytetyön tarkoitus oli opiskelijapalautteen avulla saada tietoa opiskelijoiden kokemuksista harjoitteluajalta, ja hyödyntää saatua tietoa opiskelijaohjauksen parantamiseksi. Tavoitteena oli opiskelijaohjauksen kehittäminen Palokan sairaalan osastolla 3.
Opinnäytetyössä käytettiin opiskelijapalautelomaketta, joka on ollut aiemmin käytössä Kyllön vuodeosastoilla (Liite 1). Vastauksia analysoitiin keskittyen opiskelijoiden lähtökohtiin, tavoitteisiin ja palautteen saamiseen, eli arviointiin. Näiden aihealueiden kehittämisestä oli sovittu aiemmin osastotunnilla.
Opiskelijapalautelomake oli toimiva ja sen avulla saatiin tietoa opiskelijoiden kokemuksista. Tämän tiedon perusteella pystyttiin arvioimaan ohjauksen onnistumista ja löytämään kehittämiskohteita ohjauksen parantamiseksi.
Saadun palautteen perusteella opiskelijat olivat enimmäkseen tyytyväisiä harjoittelujaksoonsa. Opiskelijoiden tavoitteisiin tutustuttiin ajoissa, ja he saivat palautetta pitkin harjoittelujaksoa. Ohjaus koettiin ammattitaitoiseksi ja opiskelija pääsi harjoittelemaan asioita, jotka olivat jakson tavoitteena.
Yhdeksi kehittämiskohteeksi nousi kirjallisen perehdytysmateriaalin päivittäminen. Opiskelijapalautekaavake on vanhentunut, ja uuden kaavakkeen laatiminen sopii esimerkiksi opinnäytetyön aiheeksi. Vastauksissa havaittiin joidenkin opiskelijoiden kokeneen huonoa kohtelua harjoittelun aikana. Kehittämiskohteena on yhteisesti pohtia syitä näihin kokemuksiin ja miettiä, mitä asioita tulee huomioida opiskelijoiden kohtaamisessa