Pienen ruokaravintolan salihenkilöstön perehdyttämisen kulmakivet
Ohvo, Kiia (2012)
Ohvo, Kiia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082313233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082313233
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan pienen ruokaravintolan henkilöstön perehdyttämiseen vaikuttavia tekijöitä yleisellä tasolla. Lähdeaineiston avulla kartoitetaan henkilöstösuunnittelun ja rekrytoinnin yhteys perehdyttämiseen sekä käsitellään perehdytyksen tavoitteita ja hyötyä unohtamatta perehdyttämisen kehittämistä sekä sen haasteita. Teoriaosuuden lisäksi opinnäytetyö sisältää empiirisen tutkimuksen osuuden, jossa perehdytyksen kehittämistä tarkastellaan omien työelämään liittyvien kokemusteni kautta.
Minulla on monipuolinen seitsemän vuoden työkokemus ravintola-alalta. Sinä aikana olen huomannut kuinka hyvä perehdytys helpottaa työntekijän sopeutumista uuteen työympäristöön ja antaa valmiudet toimia tehokkaasti alusta asti yrityksen parhaaksi. Toisaalta taas olen joutunut todistamaan epäonnistunutta perehdytysprosessia, jonka lopputuloksena huonosti informoitu uusi työntekijä ajautuu tekemään yritykselle kalliita virheitä. Epävarmuus työtä kohtaan myös hankaloittaa sopeutumista työympäristöön.
Opinnäytetyössä pohditaan niitä asioita joihin pienen ruokaravintolan perehdytyksessä kannattaisi keskittyä, jotta henkilöstön osaaminen toimisi palvelun laatutekijänä yritykselle.
Minulla on monipuolinen seitsemän vuoden työkokemus ravintola-alalta. Sinä aikana olen huomannut kuinka hyvä perehdytys helpottaa työntekijän sopeutumista uuteen työympäristöön ja antaa valmiudet toimia tehokkaasti alusta asti yrityksen parhaaksi. Toisaalta taas olen joutunut todistamaan epäonnistunutta perehdytysprosessia, jonka lopputuloksena huonosti informoitu uusi työntekijä ajautuu tekemään yritykselle kalliita virheitä. Epävarmuus työtä kohtaan myös hankaloittaa sopeutumista työympäristöön.
Opinnäytetyössä pohditaan niitä asioita joihin pienen ruokaravintolan perehdytyksessä kannattaisi keskittyä, jotta henkilöstön osaaminen toimisi palvelun laatutekijänä yritykselle.