LUT:n yhdenvertaisuussuunnitelma ja siihen liittyvän koulutuksen järjestäminen
Naukkarinen, Johanna (2012)
Naukkarinen, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082813285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082813285
Tiivistelmä
Laki miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta (609/1986) on vuodesta 2005 velvoittanut oppilaitoksia toiminnallisen tasa-arvosuunnitelman laadintaan. Oppilaitoksen toiminnan kehittämiseen tähtäävä tasa-arvosuunnitelma tulee laatia yhteistyössä henkilöstön ja opiskelijoiden edustajien kanssa.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia Lappeenrannan teknilliselle yliopistolle (LUT) oppilaitoksen toiminnalliselle tasa-arvosuunnittelulle määritellyt vaatimukset täyttävä suunnitelma. Koska suunnitelma voidaan sisällyttää johonkin laajempaan suunnitelmaan, käytettiin suunnittelussa laajempaa yhdenvertaisuuden käsitettä pelkän sukupuolten välisen tasa-arvon tarkastelun sijaan. Näin sukupuolten väliset tasa-arvoasiat tulevat huomioiduksi, mutta eivät korostu liikaa vieden huomiota muilta, LUT:ssa tällä hetkellä ehkä jopa merkittävämmiltä yhdenvertaisuusnäkökulmilta, kuten kieleltä ja kulttuurilta, ikä- ja elämäntilannekysymyksiltä sekä opiskelun esteettömyydeltä. Rehtori hyväksyi LUT:n yhdenvertaisussuunnitelman 30.5.2012.
Yhdenvertaisuussuunnitelma sisältää kuvauksen yhdenvertaisuuden toteutumisen nykytilasta, ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi sekä suunnitelman toimenpiteiden toteutumisen seuraamisesta. Nykytilakartoitus tehtiin tilastotietojen, ylioppilaskunnan opiskelijoille järjestämän opintojen etenemiseen liittyvän kyselyn sekä opiskelijoille järjestetyn toiminnallisen workshopin avulla. Tilanneanalyysiä ja kehittämisehdotuksia tuotettiin sekä Opetuksen ohjaus- ja kehittämisryhmän (Opoke) piirissä käytävässä lähetekeskustelussa että Opoken nimeämän pienemmän ”iskuryhmän” piirissä. Lopulliset rehtorille esitettävään suunnitelmaan sisällytettävät ehdotukset hyväksyi Opoke.
Suunnitelman laadintavaiheessa järjestettävä koulutus liittyi opiskelijoiden workshopiin, jonka työskentelyä pohjustettiin pienimuotoisella johdatukselle yhdenvertaisuusasioihin. Varsinaisesti yhdenvertaisuussuunnitelmaan liittyvää koulutusta järjestetään suunnitelman hyväksymisen jälkeen osana suunnitelman jalkauttamista sekä suunnitelmaan sisältyvien toimenpiteiden toteuttamista. Yhdenvertaisuusasioihin liittyvä tiedotus ja koulutus sekä henkilökunnalle, että opiskelijoille on keskeinen väline yliopiston toiminnan kehittämisessä yhdenvertaisuuden näkökulmasta.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia Lappeenrannan teknilliselle yliopistolle (LUT) oppilaitoksen toiminnalliselle tasa-arvosuunnittelulle määritellyt vaatimukset täyttävä suunnitelma. Koska suunnitelma voidaan sisällyttää johonkin laajempaan suunnitelmaan, käytettiin suunnittelussa laajempaa yhdenvertaisuuden käsitettä pelkän sukupuolten välisen tasa-arvon tarkastelun sijaan. Näin sukupuolten väliset tasa-arvoasiat tulevat huomioiduksi, mutta eivät korostu liikaa vieden huomiota muilta, LUT:ssa tällä hetkellä ehkä jopa merkittävämmiltä yhdenvertaisuusnäkökulmilta, kuten kieleltä ja kulttuurilta, ikä- ja elämäntilannekysymyksiltä sekä opiskelun esteettömyydeltä. Rehtori hyväksyi LUT:n yhdenvertaisussuunnitelman 30.5.2012.
Yhdenvertaisuussuunnitelma sisältää kuvauksen yhdenvertaisuuden toteutumisen nykytilasta, ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi sekä suunnitelman toimenpiteiden toteutumisen seuraamisesta. Nykytilakartoitus tehtiin tilastotietojen, ylioppilaskunnan opiskelijoille järjestämän opintojen etenemiseen liittyvän kyselyn sekä opiskelijoille järjestetyn toiminnallisen workshopin avulla. Tilanneanalyysiä ja kehittämisehdotuksia tuotettiin sekä Opetuksen ohjaus- ja kehittämisryhmän (Opoke) piirissä käytävässä lähetekeskustelussa että Opoken nimeämän pienemmän ”iskuryhmän” piirissä. Lopulliset rehtorille esitettävään suunnitelmaan sisällytettävät ehdotukset hyväksyi Opoke.
Suunnitelman laadintavaiheessa järjestettävä koulutus liittyi opiskelijoiden workshopiin, jonka työskentelyä pohjustettiin pienimuotoisella johdatukselle yhdenvertaisuusasioihin. Varsinaisesti yhdenvertaisuussuunnitelmaan liittyvää koulutusta järjestetään suunnitelman hyväksymisen jälkeen osana suunnitelman jalkauttamista sekä suunnitelmaan sisältyvien toimenpiteiden toteuttamista. Yhdenvertaisuusasioihin liittyvä tiedotus ja koulutus sekä henkilökunnalle, että opiskelijoille on keskeinen väline yliopiston toiminnan kehittämisessä yhdenvertaisuuden näkökulmasta.