Iloinen Nukkepaja : Voimauttavan nukketeatterin kurssimalli
Merilainen, Hanna (2012)
Merilainen, Hanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083113330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083113330
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida voimaannuttava nukketeatterikurssi, jossa käyvät vuoropuhelua ilmaisu- ja käsityömenetelmät. Helmi-maaliskuussa 2012 toteutettiin viiden ohjauskerran Iloinen Nukkepaja
- ryhmä Tampereen Tyttöjen Talolla. Ryhmään osallistui kuusi maahanmuuttaja- ja suomalaistaustaista tyttöä ikäväliltä 12–18 vuotta. Opinnäytetyöraportti tutkii ja yhdistelee menetelmän taustalla olevia teorioita nukketyöskentelystä, joka sisältää ilmaisun lisäksi luovan käsityön prosessin. Voimaannuttavaa vaikutusta arvioidaan peilaamalla havaintoja Juha Siitosen voimaantumisteoriaan. Opinnäytetyöraportti sisältää myös viiden kokoontumiskerran ohjaussuunnitelman, jota voidaan hyödyntää tulevien nukkekurssien toteutuksessa.
Ryhmän aikana osallistujat rakensivat "omakuvanuket", joista tuli osallistujille tuttuja jo ennen valmistumistaan niihin liittyvien ilmaisuharjoitusten avulla. Valmiilla nukeilla tehtiin draamaharjoituksia tytöille ajankohtaisista aiheista, kuten ihmissuhteet, unelmat ja tulevaisuus. Harjoituksissa nukkea pyrittiin käyttämään ilmaisun ja tunteiden kanavana sekä iloa ja positiivista energiaa luovana objektina.
Havaintojen, palautteen ja kyselyn perusteella voidaan esittää, että menetelmä vastaa asetettuja tavoitteita. Iloinen Nukkepaja ryhmäytti ja voimaannutti osallistujia sekä vaikutti ilmapiiriin positiivisesti. Ilmaisuharjoitusten avulla tytöt syvensivät suhdettaan tekeillä olevaan käsityöhön eli nukkeen ja he pääsivät esittelemään luonnollisella tavalla käsityötuotostaan muulle ryhmälle. Nukkien valmistuttua kynnys esiintymiseen oli matala, koska esiintyminen ja itseilmaisu olivat olleet mukana toiminnassa jo alusta saakka. Positiivisen palautteen ja tutkimustiedon perusteella voidaan olettaa, että Iloinen Nukkepaja on sovellettavissa myös muille asiakasryhmille sekä voimaannuttavana että kasvatuksellisena menetelmänä.
- ryhmä Tampereen Tyttöjen Talolla. Ryhmään osallistui kuusi maahanmuuttaja- ja suomalaistaustaista tyttöä ikäväliltä 12–18 vuotta. Opinnäytetyöraportti tutkii ja yhdistelee menetelmän taustalla olevia teorioita nukketyöskentelystä, joka sisältää ilmaisun lisäksi luovan käsityön prosessin. Voimaannuttavaa vaikutusta arvioidaan peilaamalla havaintoja Juha Siitosen voimaantumisteoriaan. Opinnäytetyöraportti sisältää myös viiden kokoontumiskerran ohjaussuunnitelman, jota voidaan hyödyntää tulevien nukkekurssien toteutuksessa.
Ryhmän aikana osallistujat rakensivat "omakuvanuket", joista tuli osallistujille tuttuja jo ennen valmistumistaan niihin liittyvien ilmaisuharjoitusten avulla. Valmiilla nukeilla tehtiin draamaharjoituksia tytöille ajankohtaisista aiheista, kuten ihmissuhteet, unelmat ja tulevaisuus. Harjoituksissa nukkea pyrittiin käyttämään ilmaisun ja tunteiden kanavana sekä iloa ja positiivista energiaa luovana objektina.
Havaintojen, palautteen ja kyselyn perusteella voidaan esittää, että menetelmä vastaa asetettuja tavoitteita. Iloinen Nukkepaja ryhmäytti ja voimaannutti osallistujia sekä vaikutti ilmapiiriin positiivisesti. Ilmaisuharjoitusten avulla tytöt syvensivät suhdettaan tekeillä olevaan käsityöhön eli nukkeen ja he pääsivät esittelemään luonnollisella tavalla käsityötuotostaan muulle ryhmälle. Nukkien valmistuttua kynnys esiintymiseen oli matala, koska esiintyminen ja itseilmaisu olivat olleet mukana toiminnassa jo alusta saakka. Positiivisen palautteen ja tutkimustiedon perusteella voidaan olettaa, että Iloinen Nukkepaja on sovellettavissa myös muille asiakasryhmille sekä voimaannuttavana että kasvatuksellisena menetelmänä.