Humalaisen asiakkaan kohtaaminen terveyskeskuksen päivystyspoliklinikalla : Sairaanhoitajan näkökulmasta
Toppinen, Satu; Ylinen, Tiina (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Toppinen, Satu
Ylinen, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090313354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090313354
Tiivistelmä
Sairaanhoitaja joutuu kohtaamaan työssään entistä useammin päihtyneitä asiak-kaita. Useimmiten vuorovaikutustilanteet ja kohtaaminen ovat puutteellisia ja jopa epäasianmukaisia. Sairaanhoitajat tarvitsevat asiakkaan kohtaamiseen lisää tietoa ja tukea. Humaltuneet saattavat olla väkivaltaisia, jonka vuoksi on tärkeää järjestää henkilökunnalle siihen liittyviä koulutuksia. Henkilökunta on kokenut koulutuksilla olevan positiivinen vaikutus työhönsä.
Opinnäytetyön tavoitteena on sairaanhoitajien tiedon lisääminen humaltuneen asiakkaan kohtaamiseen ja vuorovaikutussuhteen laadun parantamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia kirjallinen toimintaohje työn tueksi terveyskeskuksen päivystyspoliklinikan henkilökunnalle.
Toimintaohje sisältää sairaanhoitajan ja humaltuneen asiakkaan kohtaamisen, kuinka sairaanhoitajan tulee käyttäytyä sekä kuinka kohdella asiakasta ja rauhoi-tella tätä erilaisissa tilanteissa. Sairaanhoitajan ja humaltuneen asiakkaan vuoro-vaikutus ja kohtaaminen ovat opinnäytetyömme keskeisimpiä asioita. Toimintaohje suunnataan erityisesti sairaanhoitajien työn tueksi ja turvaksi.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Yhteistyötä tehtiin Alajärven terveyskeskuksen päivystyspoliklinikan henkilökunnan kanssa. Työhön koottiin tietoa aikaisemmin tehdyistä tutkimuksista ja kirjallisuudesta, jota hyödynnettiin myös toimintaohjeessa.
Tulevaisuudessa voidaan haastatella sairaanhoitajia heidän kokemuksistaan humaltuneen asiakkaan kohtaamisesta. Voitaisiin myös paneutua sairaanhoitajien asenteisiin ja niiden muuttamiseen kohdatessa humaltunut asiakas.
Opinnäytetyön tavoitteena on sairaanhoitajien tiedon lisääminen humaltuneen asiakkaan kohtaamiseen ja vuorovaikutussuhteen laadun parantamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia kirjallinen toimintaohje työn tueksi terveyskeskuksen päivystyspoliklinikan henkilökunnalle.
Toimintaohje sisältää sairaanhoitajan ja humaltuneen asiakkaan kohtaamisen, kuinka sairaanhoitajan tulee käyttäytyä sekä kuinka kohdella asiakasta ja rauhoi-tella tätä erilaisissa tilanteissa. Sairaanhoitajan ja humaltuneen asiakkaan vuoro-vaikutus ja kohtaaminen ovat opinnäytetyömme keskeisimpiä asioita. Toimintaohje suunnataan erityisesti sairaanhoitajien työn tueksi ja turvaksi.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Yhteistyötä tehtiin Alajärven terveyskeskuksen päivystyspoliklinikan henkilökunnan kanssa. Työhön koottiin tietoa aikaisemmin tehdyistä tutkimuksista ja kirjallisuudesta, jota hyödynnettiin myös toimintaohjeessa.
Tulevaisuudessa voidaan haastatella sairaanhoitajia heidän kokemuksistaan humaltuneen asiakkaan kohtaamisesta. Voitaisiin myös paneutua sairaanhoitajien asenteisiin ja niiden muuttamiseen kohdatessa humaltunut asiakas.