Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Humalaisen asiakkaan kohtaaminen terveyskeskuksen päivystyspoliklinikalla : Sairaanhoitajan näkökulmasta

Toppinen, Satu; Ylinen, Tiina (2012)

 
Avaa tiedosto
Humalaisen asiakkaan kohtaaminen terveyskeskuksen paivystyspoliklinikalla.pdf (302.4Kt)
Lataukset: 


Toppinen, Satu
Ylinen, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090313354
Tiivistelmä
Sairaanhoitaja joutuu kohtaamaan työssään entistä useammin päihtyneitä asiak-kaita. Useimmiten vuorovaikutustilanteet ja kohtaaminen ovat puutteellisia ja jopa epäasianmukaisia. Sairaanhoitajat tarvitsevat asiakkaan kohtaamiseen lisää tietoa ja tukea. Humaltuneet saattavat olla väkivaltaisia, jonka vuoksi on tärkeää järjestää henkilökunnalle siihen liittyviä koulutuksia. Henkilökunta on kokenut koulutuksilla olevan positiivinen vaikutus työhönsä.

Opinnäytetyön tavoitteena on sairaanhoitajien tiedon lisääminen humaltuneen asiakkaan kohtaamiseen ja vuorovaikutussuhteen laadun parantamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia kirjallinen toimintaohje työn tueksi terveyskeskuksen päivystyspoliklinikan henkilökunnalle.

Toimintaohje sisältää sairaanhoitajan ja humaltuneen asiakkaan kohtaamisen, kuinka sairaanhoitajan tulee käyttäytyä sekä kuinka kohdella asiakasta ja rauhoi-tella tätä erilaisissa tilanteissa. Sairaanhoitajan ja humaltuneen asiakkaan vuoro-vaikutus ja kohtaaminen ovat opinnäytetyömme keskeisimpiä asioita. Toimintaohje suunnataan erityisesti sairaanhoitajien työn tueksi ja turvaksi.

Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Yhteistyötä tehtiin Alajärven terveyskeskuksen päivystyspoliklinikan henkilökunnan kanssa. Työhön koottiin tietoa aikaisemmin tehdyistä tutkimuksista ja kirjallisuudesta, jota hyödynnettiin myös toimintaohjeessa.

Tulevaisuudessa voidaan haastatella sairaanhoitajia heidän kokemuksistaan humaltuneen asiakkaan kohtaamisesta. Voitaisiin myös paneutua sairaanhoitajien asenteisiin ja niiden muuttamiseen kohdatessa humaltunut asiakas.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste