Uusi matkailukohde - Vetytietokeskus Sastamalan Äetsään
Juhola, Taina (2012)
Juhola, Taina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083113331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083113331
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä edellytyksiä Sastamalan Äetsään suunnitteilla oleva Vetytietokeskus tarvitsee, jotta se voisi toimia uutena, kannattavana matkailukohteena. Tämän työn avulla kartoitettiin ne ominaisuudet, jotka Vetytietokeskuksen suunnitteluvaiheessa on otettava huomioon ja jotka ovat välttämättömiä toiminnan kannalta. Tavoitteena oli tuottaa raportti, josta selviää ne ominaisuudet, jotka houkuttelevat asiakkaat ostamaan tämän tietokeskuksen palveluita ja vierailemaan kyseisessä matkailukohteessa.
Tässä opinnäytetyössä tutkimuksen apuna käytettiin kilpailija-analyysiä. Kilpailija-analyysin kautta vertailtiin jo olemassa olevien tiedekeskusten Heurekan ja Tietomaan sisältöä keskenään ja näin muodostettiin käsitys siitä, mitä myös Vetytietokeskuksen tulee pitää sisällään. Vasta suunnitteilla olevasta Vetytietokeskuksesta ei ole vielä saatavilla aiempaa tutkimusmateriaalia, joten tämän työn johtopäätökset ja tulokset pohjautuivat lähinnä kilpailija-analyysin keinoin avautuviin seikkoihin. Kilpailija-analyysin lisäksi tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui uuden matkailukohteen tuotteistamisesta, palvelusta ja strategisesta suunnittelusta. Tämän teoriaosuuden avulla pyrittiin tukemaan tulosten johdonmukaisuutta ja avaamaan lukijalleen käsityksen siitä, mitä kaikkea uusi kohde tarvitsee onnistuakseen. Teoriaosuus koottiin alan kirjallisuuden avulla.
Vetytietokeskuksesta käytettiin nimeä Sastamalan Äetsän Vetytietokeskus tai Vetytietokeskus. Vetytietokeskuksen lisäksi esiteltiin Äetsän Vetykylä 2009 -2011 – hanke sekä muutamia jo toimivia tiedekeskuksia, jotka voisivat mahdollisesti kilpailla Vetytietokeskuksen kanssa niin sisällöllisesti kuin hyvän saavutettavuuden kautta. Kattavan palvelutarjonnan tuottaminen on edellytys Vetytietokeskuksen kannattavalle toiminnalle.
Tässä opinnäytetyössä tutkimuksen apuna käytettiin kilpailija-analyysiä. Kilpailija-analyysin kautta vertailtiin jo olemassa olevien tiedekeskusten Heurekan ja Tietomaan sisältöä keskenään ja näin muodostettiin käsitys siitä, mitä myös Vetytietokeskuksen tulee pitää sisällään. Vasta suunnitteilla olevasta Vetytietokeskuksesta ei ole vielä saatavilla aiempaa tutkimusmateriaalia, joten tämän työn johtopäätökset ja tulokset pohjautuivat lähinnä kilpailija-analyysin keinoin avautuviin seikkoihin. Kilpailija-analyysin lisäksi tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui uuden matkailukohteen tuotteistamisesta, palvelusta ja strategisesta suunnittelusta. Tämän teoriaosuuden avulla pyrittiin tukemaan tulosten johdonmukaisuutta ja avaamaan lukijalleen käsityksen siitä, mitä kaikkea uusi kohde tarvitsee onnistuakseen. Teoriaosuus koottiin alan kirjallisuuden avulla.
Vetytietokeskuksesta käytettiin nimeä Sastamalan Äetsän Vetytietokeskus tai Vetytietokeskus. Vetytietokeskuksen lisäksi esiteltiin Äetsän Vetykylä 2009 -2011 – hanke sekä muutamia jo toimivia tiedekeskuksia, jotka voisivat mahdollisesti kilpailla Vetytietokeskuksen kanssa niin sisällöllisesti kuin hyvän saavutettavuuden kautta. Kattavan palvelutarjonnan tuottaminen on edellytys Vetytietokeskuksen kannattavalle toiminnalle.