Johdon assistentin toimintatavat strategisen johtamisen tukena
Tiitinen, Aino (2011)
Tiitinen, Aino
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090513427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090513427
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin toimeksiantona ABB Oy Moottorit ja Generaattorit -liiketoimintayksikön Helsingin tehtaalle ja se on yksi HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Strategia käytäntöön -teemaryhmän opinnäytetöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeät toimintatavat johdon assistenteille strategisen johtamisen tukemiseksi, kehittää yrityksen sisäistä strategiaviestintää ja johdon assistenttien yhteistyötä.
Teoriaosuudessa käydään läpi tutkimuksen kannalta tärkeitä käsitteitä: strategiaa, visiota ja strategista johtamista. Strategiaprosessi esitellään Lindroos & Lohiveden mallin mukaan, ja strategiaviestintä-osuudessa on käsitelty strategiaviestinnän tärkeyttä, ongelmia ja onnistunutta toteutusta.
Empiirinen osuus suoritettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän eli teemahaastattelun avulla. Tutkimuksessa haastateltiin viittä ABB:llä työskentelevää johdon assistenttia, joiden kaikkien oletettiin tietävän tutkimuksen aiheesta ennalta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että haastatellut toimivat yrityksen strategiaprosessissa lähinnä viestintäpainotteisissa tehtävissä. Yleisesti strategiaviestinnässä olisi kuitenkin kehitettävää: viestintäkanavia voisi olla useampia, strategia pitäisi konkretisoida paremmin ja strategiaprosessista voitaisiin kerätä palautetta. Tutkimusaineiston pohjalta tehtiin yritykselle myös erillinen kehitysopas, joka löytyy tutkimuksen liiteosiosta.
Teoriaosuudessa käydään läpi tutkimuksen kannalta tärkeitä käsitteitä: strategiaa, visiota ja strategista johtamista. Strategiaprosessi esitellään Lindroos & Lohiveden mallin mukaan, ja strategiaviestintä-osuudessa on käsitelty strategiaviestinnän tärkeyttä, ongelmia ja onnistunutta toteutusta.
Empiirinen osuus suoritettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän eli teemahaastattelun avulla. Tutkimuksessa haastateltiin viittä ABB:llä työskentelevää johdon assistenttia, joiden kaikkien oletettiin tietävän tutkimuksen aiheesta ennalta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että haastatellut toimivat yrityksen strategiaprosessissa lähinnä viestintäpainotteisissa tehtävissä. Yleisesti strategiaviestinnässä olisi kuitenkin kehitettävää: viestintäkanavia voisi olla useampia, strategia pitäisi konkretisoida paremmin ja strategiaprosessista voitaisiin kerätä palautetta. Tutkimusaineiston pohjalta tehtiin yritykselle myös erillinen kehitysopas, joka löytyy tutkimuksen liiteosiosta.