Helsingin kaupungin matkailullinen imago Moskovassa
Isotalo, Satu; Yllö, Marika (2012)
Isotalo, Satu
Yllö, Marika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083013316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083013316
Tiivistelmä
Venäläisten matkailu Suomeen ja Helsinkiin on kasvanut paljon lähivuosina. Suurin osa Helsinkiin matkaavista venäläisistä tulee Pietarista, mutta myös moskovalaiset ovat po-tentiaalisia Helsingin matkailijoita.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressi-toimistolle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Helsingin matkailullisen imagon piirteitä Moskovassa eli kartoittaa moskovalaisten mielipiteitä Helsingistä matkailullisena kohteena. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tutkimuksellista tietoa, jota se voi hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, onko Helsin-gin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston Helsingin brändääminen ja tuotteistami-nen onnistunut markkinoinnille asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
Yleistä tietoa venäläisten matkailutottumuksista sekä Helsingistä ja Suomesta matkailu-kohteena kerättiin aikaisemmista tutkimuksista ja alan kirjallisuudesta. Lisäksi esitellään Helsingin markkinointia Venäjällä ja Moskovassa. Viitekehyksessä käsitellään myös brändiin, markkinointiin, imagoon ja viestintään liittyviä aiheita. Opinnäytetyön tutki-musosuus toteutettiin Moskovassa marraskuussa 2011. Tiedonkeruumenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Puolistrukturoitua kyselylomaketta jaettiin pääosin kouluissa ja yrityksissä ja siihen vastasi 95 henkilöä. Vastaajat olivat pääosin 15–24 -vuotiaita, työssäkäyviä tai opiskelevia naisia.
Tutkimustulosten mukaan moskovalaiset matkustavat noin 1-2 kertaa vuodessa. Suosi-tuin matkailukohde on Eurooppa. Helsinki on moskovalaisten mukaan puhdas ja kaunis kaupunki, joka sijaitsee veden lähellä. Tutkimustulokset osoittavat, että Helsingissä on kiinnostava arkkitehtuuri ja, että Helsinki on kansainvälinen ja turvallinen kaupunki, jonka asukkaat ovat ystävällisiä ja vieraanvaraisia. Ilmaston miellyttävyys, yöelämän elä-väisyys ja tapahtumien paljous ilmenivät kyselylomakkeen vastauksista aiheina, joiden markkinointia tulisi kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressi-toimistolle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Helsingin matkailullisen imagon piirteitä Moskovassa eli kartoittaa moskovalaisten mielipiteitä Helsingistä matkailullisena kohteena. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tutkimuksellista tietoa, jota se voi hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, onko Helsin-gin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston Helsingin brändääminen ja tuotteistami-nen onnistunut markkinoinnille asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
Yleistä tietoa venäläisten matkailutottumuksista sekä Helsingistä ja Suomesta matkailu-kohteena kerättiin aikaisemmista tutkimuksista ja alan kirjallisuudesta. Lisäksi esitellään Helsingin markkinointia Venäjällä ja Moskovassa. Viitekehyksessä käsitellään myös brändiin, markkinointiin, imagoon ja viestintään liittyviä aiheita. Opinnäytetyön tutki-musosuus toteutettiin Moskovassa marraskuussa 2011. Tiedonkeruumenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Puolistrukturoitua kyselylomaketta jaettiin pääosin kouluissa ja yrityksissä ja siihen vastasi 95 henkilöä. Vastaajat olivat pääosin 15–24 -vuotiaita, työssäkäyviä tai opiskelevia naisia.
Tutkimustulosten mukaan moskovalaiset matkustavat noin 1-2 kertaa vuodessa. Suosi-tuin matkailukohde on Eurooppa. Helsinki on moskovalaisten mukaan puhdas ja kaunis kaupunki, joka sijaitsee veden lähellä. Tutkimustulokset osoittavat, että Helsingissä on kiinnostava arkkitehtuuri ja, että Helsinki on kansainvälinen ja turvallinen kaupunki, jonka asukkaat ovat ystävällisiä ja vieraanvaraisia. Ilmaston miellyttävyys, yöelämän elä-väisyys ja tapahtumien paljous ilmenivät kyselylomakkeen vastauksista aiheina, joiden markkinointia tulisi kehittää.