Urheilutapahtumien yritysmynnin kehittämisen opas urheiluseuroille
Sjöberg, Juha-Pekka (2012)
Sjöberg, Juha-Pekka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090513431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090513431
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli yleisluonteisesti urheilutapahtumien yritysmyynnin kehittämistä Suomessa. Työn tarkoituksena oli toimia opasluonteisesti Suomessa toimiville urheiluseuroille. He voivat käyttää työtä hyödyksi toimiessaan yhteistyössä yritysasiakkaiden kanssa ja muissa markkinointi tehtävissä. Suomessa tapahtumamarkkinointien myynti on vielä harrastetasolla verrattaessa muihin Pohjois-Euroopan maihin, Keski-Eurooppaan tai Yhdysvaltoihin. Työn tarkoituksena oli nostaa esille asioita, miten urheilutapahtumien yritysmyyntiä pystyttäisiin saamaan tulevaisuudessa ammattimaisempaan suuntaan Suomessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada kokonaisvaltaisesti ajatuksia herättävä kokonaisuus haastattelemilleni asiantuntijoille, jotta toimintaa onnistutaan jatkossa kehittämään nykypäivän tasolle. Opinnäytetyö selvittääkin Suomessa tämän hetkistä tilannetta ja kartoittaa mahdollisuuksia ja uhkia yritysmyynnin kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin aloittaen työ helmikuussa 2012 jatkuen aina toukokuulle 2012 asti. opinnäytetyön aineisto kerättiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna, eli aineisto kerättiin kyselyin, tarkemmin määritellyin sähköpostitse laitetuin kyselyin 5 eri urheilumarkkinoinnin asiantuntijoille. Teoriaosuudessa käytin markkinoinnin ja myynnin kirjallisuutta.
Kyselyjen ja kirjallisuuden avulla nousi esiin vahvasti ajatuksia siitä, miten urheilumarkkinointia ja palvelutarjontaa yleisestikin Suomessa viedään merkittävästi eteenpäin. itselläni on vahva usko, että urheilumarkkinointi on yksi vahva osa-alue, joka tulee muutamien vuosien päästä työllistämään paljon erilaisia henkilöitä. Kuitenkin, näen että oppia pitäisi lähivuosina hakea ulkomailta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada kokonaisvaltaisesti ajatuksia herättävä kokonaisuus haastattelemilleni asiantuntijoille, jotta toimintaa onnistutaan jatkossa kehittämään nykypäivän tasolle. Opinnäytetyö selvittääkin Suomessa tämän hetkistä tilannetta ja kartoittaa mahdollisuuksia ja uhkia yritysmyynnin kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin aloittaen työ helmikuussa 2012 jatkuen aina toukokuulle 2012 asti. opinnäytetyön aineisto kerättiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna, eli aineisto kerättiin kyselyin, tarkemmin määritellyin sähköpostitse laitetuin kyselyin 5 eri urheilumarkkinoinnin asiantuntijoille. Teoriaosuudessa käytin markkinoinnin ja myynnin kirjallisuutta.
Kyselyjen ja kirjallisuuden avulla nousi esiin vahvasti ajatuksia siitä, miten urheilumarkkinointia ja palvelutarjontaa yleisestikin Suomessa viedään merkittävästi eteenpäin. itselläni on vahva usko, että urheilumarkkinointi on yksi vahva osa-alue, joka tulee muutamien vuosien päästä työllistämään paljon erilaisia henkilöitä. Kuitenkin, näen että oppia pitäisi lähivuosina hakea ulkomailta.