"Se on niinku henkireikä, kun ei joudu kaikkia asioota omas pääs murehtimaan" : Valtaväylä-hankkeen palveluohjaus asiakkaiden kokemana
Jouppila, Hanna; Kallio, Hanna-Mari (2009)
Jouppila, Hanna
Kallio, Hanna-Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205722
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Valtaväylä-hankkeen asiakkaiden kokemuksia hankkeen palveluohjauksesta ja sen toimivuudesta työmenetelmänä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada ja tuottaa tietoa asiakkaiden näkökulmasta, jolloin palvelua voitaisiin kehittää asiakaslähtöisemmäksi. Tavoitteena oli myös, että tulevina sosionomeina (AMK) osaamme paremmin asettua asiakkaiden asemaan ja nähdä heidän tarpeensa.
Opinnäytetyö painottuu palveluohjaukseen, jolla pyritään Valtaväylä-hankkeessa työttömyyden vaikutusten vähentämiseen ja työllistymiseen. Lisäksi pyritään syrjäytymisen lieventämiseen sekä asiakkaiden kuntoutukseen ja aktivointiin. Näitä teemoja käsitellään opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä.
Tutkimusryhmässä oli kymmenen asiakasta Seinäjoen seudun Valtaväylä-hankkeesta. Hankkeen asiakkaat ovat heikossa asemassa työmarkkinoilla olevia henkilöitä. Haastateltavat olivat ikäjakaumaltaan 37–59 -vuotiaita. Tutkimus oli laadullinen ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Asiakkaiden kokemukset hankkeen palveluohjauksesta olivat myönteisiä. Palveluohjauksellinen työote oli vastannut suurelta osin asiakkaiden tarpeisiin. Asiakkaiden elämäntilanteet olivat muuttuneet tai muutosvaiheessa. Palveluohjauksesta seuranneet muutokset olivat viemässä asiakkaiden elämää toivottuun suuntaan. Tärkeimpinä asioina palveluohjauksessa pidettiin asioiden etenemistä ja palveluohjaajan antamaa tukea. Palveluohjaus koettiin yksilöllistä tukea antavana, jolloin työllistymisen lisäksi voitiin tavoitella muitakin muutoksia elämässä.
Opinnäytetyö painottuu palveluohjaukseen, jolla pyritään Valtaväylä-hankkeessa työttömyyden vaikutusten vähentämiseen ja työllistymiseen. Lisäksi pyritään syrjäytymisen lieventämiseen sekä asiakkaiden kuntoutukseen ja aktivointiin. Näitä teemoja käsitellään opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä.
Tutkimusryhmässä oli kymmenen asiakasta Seinäjoen seudun Valtaväylä-hankkeesta. Hankkeen asiakkaat ovat heikossa asemassa työmarkkinoilla olevia henkilöitä. Haastateltavat olivat ikäjakaumaltaan 37–59 -vuotiaita. Tutkimus oli laadullinen ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Asiakkaiden kokemukset hankkeen palveluohjauksesta olivat myönteisiä. Palveluohjauksellinen työote oli vastannut suurelta osin asiakkaiden tarpeisiin. Asiakkaiden elämäntilanteet olivat muuttuneet tai muutosvaiheessa. Palveluohjauksesta seuranneet muutokset olivat viemässä asiakkaiden elämää toivottuun suuntaan. Tärkeimpinä asioina palveluohjauksessa pidettiin asioiden etenemistä ja palveluohjaajan antamaa tukea. Palveluohjaus koettiin yksilöllistä tukea antavana, jolloin työllistymisen lisäksi voitiin tavoitella muitakin muutoksia elämässä.