Sivustosuunnittelun vaikutus verkkokaupan hakusanamainontaan
Kaukonen, Henri (2012)
Kaukonen, Henri
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083013319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083013319
Tiivistelmä
Yrityksen maine vaikuttaa kuluttajien ennakko-odotuksiin ja mielikuvaan yrityksestä. Tämä korostuu digitaalisessa ympäristössä, missä verkkokaupan tulos muodostuu kuluttajien tekemistä hankinnoista. Valtaosa verkkokaupan käyttäjistä käyttää hakukoneita etsiäkseen tietoa tulevasta hankinnastaan ja pohjustaakseen tulevaa ostopäätöstä. Tästä syystä hakukoneista löytyvien tulosten on syytä olla suotuisia verkkokaupan maineen kannalta. Kuluttajalle on tarjottava hakutuloksissa polku, mikä vie tämän mahdollisimman lähelle ostopäätöstä.
Hakukoneet ovat nykyisin usein vaikuttamassa kuluttajien ostopäätöksiin. Sivustot listataan hakukoneiden hakutulossivuille ja tähän pystytään vaikuttamaan tarjoamalla kuluttajille ja hakukoneille laadukas verkkosivusto. Sivustot saavat hakukonenäkyvyyttä hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin avulla. Näistä edellinen on maksullista mainontaa ja jälkimmäinen sivustosuunnittelua.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Yritys X:n asiakasyritys A:n ja asiakasyritys B:n verkkokauppojen sivustovierailuja hakuliikenteen näkökulmasta: Mikä vaikutus sivuston hakukoneoptimoinnilla on hakusanamainonnan kautta tulleen liikenteen ja tuloksen muodostumisessa? Asiakasyritys A:n kohdalla hakukoneoptimointitoimenpiteitä on suoritettu, asiakasyritys B:n kohdalla näin taas ei ole.
Tutkimus vietiin läpi tulkitsemalla asiakasyritysten sivustoliikennettä Google Analytics-tietokantaan muodostuneiden kävijätietojen perusteella. Tässä dokumenttianalyysissä luotiin johtopäätöksiä, joissa todetaan hakukoneoptimoinnin vaikuttavan hakusanamainonnan kautta tulleeseen liikenteeseen seuraavasti: Hakukoneoptimointi luo hakusanamainonnalle erinomaiset edellytykset. Hakukoneoptimoinnin myötä hakusanamainonnan kautta tullut liikenne on laadukkaampaa ja yksittäisillä käynneillä on suurempi todennäköisyys tuottaa tulosta. Verkkokaupan tapauksessa tämä tarkoittaa syntynyttä kauppaa.
Hakukoneet ovat nykyisin usein vaikuttamassa kuluttajien ostopäätöksiin. Sivustot listataan hakukoneiden hakutulossivuille ja tähän pystytään vaikuttamaan tarjoamalla kuluttajille ja hakukoneille laadukas verkkosivusto. Sivustot saavat hakukonenäkyvyyttä hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin avulla. Näistä edellinen on maksullista mainontaa ja jälkimmäinen sivustosuunnittelua.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Yritys X:n asiakasyritys A:n ja asiakasyritys B:n verkkokauppojen sivustovierailuja hakuliikenteen näkökulmasta: Mikä vaikutus sivuston hakukoneoptimoinnilla on hakusanamainonnan kautta tulleen liikenteen ja tuloksen muodostumisessa? Asiakasyritys A:n kohdalla hakukoneoptimointitoimenpiteitä on suoritettu, asiakasyritys B:n kohdalla näin taas ei ole.
Tutkimus vietiin läpi tulkitsemalla asiakasyritysten sivustoliikennettä Google Analytics-tietokantaan muodostuneiden kävijätietojen perusteella. Tässä dokumenttianalyysissä luotiin johtopäätöksiä, joissa todetaan hakukoneoptimoinnin vaikuttavan hakusanamainonnan kautta tulleeseen liikenteeseen seuraavasti: Hakukoneoptimointi luo hakusanamainonnalle erinomaiset edellytykset. Hakukoneoptimoinnin myötä hakusanamainonnan kautta tullut liikenne on laadukkaampaa ja yksittäisillä käynneillä on suurempi todennäköisyys tuottaa tulosta. Verkkokaupan tapauksessa tämä tarkoittaa syntynyttä kauppaa.