Mobiilipelin suunnitteleminen Android-alustalla yritykselle X
Pärssinen, Jouni (2012)
Pärssinen, Jouni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090913500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090913500
Tiivistelmä
Mobiilipelaamisen lisääntyvä kasvu tarjoaa kiinnostavan markkina-alueen yrityksille. Yritys X on muutaman vuoden ikäinen mobiilisovelluksiin ja internet markkinointiin keskittyvä startup-yritys, joka on päättänyt laajentaa toimintaansa mobiilipeleihin. Yritys tilasi opinnäytetyönä mobiilipelin määritys- ja suunnittelutyön, jonka perusteella lopullinen peli toteutetaan. Opinnäytetyöhön ei kuitenkaan kuulunut pelin toteutusosaa tai ohjelmistomääritystä. Projekti toteutettiin 2012 kevään ja kesän aikana.
Tässä opinnäytetyössä lähdettiin selvittämään mobiilipelin toteuttamiseen vaadittavia tekijöitä. Työ aloitettiin tutkimalla mobiilimarkkinoita ja niillä menestyneitä mobiilialustoja yleisesti. Selvitystä laajennettiin sitten perehtymään erityisesti Googlen Android-alustaan sekä sille saatavilla olevaan AndEngine-pelimoottoriin ja Box2D- fysiikanmallinnukseen.
Opinnäytetyön kirjallisina tuotoksina tuotettiin selvityksen lisäksi konsepti- ja määrittelydokumentit sekä tekninen dokumentti. Konseptidokumentti kuvaa pelin teeman ja tarkoituksen, määrittelydokumentti määrittää pelille toiminnallisuudet ja listaa pelin toteuttamiselle tarvittavat elementit kuten hahmot ja äänet. Tekninen dokumentti laajentaa määrittelydokumenttia siten, että siinä lisätään pelin elementeille tekniset määritteet kuten kuvien koot ja äänitehosteiden kestot. Työn aikana tuotettiin myös grafiikka- ja äänielementtejä, joita käytetään lopullisessa pelissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää pelin toteutukselle oleelliset tekniikat sekä luoda pelin toiminnallisuuksien ja elementtien määritykset. Nämä tavoitteet saavutettiin joten toimeksiantaja voi käyttää opinnäytetyön tuotoksia hyväksi aloittaakseen peliprojektin toteutusvaiheen.
Tässä opinnäytetyössä lähdettiin selvittämään mobiilipelin toteuttamiseen vaadittavia tekijöitä. Työ aloitettiin tutkimalla mobiilimarkkinoita ja niillä menestyneitä mobiilialustoja yleisesti. Selvitystä laajennettiin sitten perehtymään erityisesti Googlen Android-alustaan sekä sille saatavilla olevaan AndEngine-pelimoottoriin ja Box2D- fysiikanmallinnukseen.
Opinnäytetyön kirjallisina tuotoksina tuotettiin selvityksen lisäksi konsepti- ja määrittelydokumentit sekä tekninen dokumentti. Konseptidokumentti kuvaa pelin teeman ja tarkoituksen, määrittelydokumentti määrittää pelille toiminnallisuudet ja listaa pelin toteuttamiselle tarvittavat elementit kuten hahmot ja äänet. Tekninen dokumentti laajentaa määrittelydokumenttia siten, että siinä lisätään pelin elementeille tekniset määritteet kuten kuvien koot ja äänitehosteiden kestot. Työn aikana tuotettiin myös grafiikka- ja äänielementtejä, joita käytetään lopullisessa pelissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää pelin toteutukselle oleelliset tekniikat sekä luoda pelin toiminnallisuuksien ja elementtien määritykset. Nämä tavoitteet saavutettiin joten toimeksiantaja voi käyttää opinnäytetyön tuotoksia hyväksi aloittaakseen peliprojektin toteutusvaiheen.