Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lisämyynnin vaikutus myyntikatteeseen vähittäiskaupoissa

Räty, Pekka (2012)

 
Avaa tiedosto
Raty_Pekka.pdf (873.2Kt)
Lataukset: 


Räty, Pekka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091013543
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lisämyynnin vaikutuksen arviointi myyntikatteeseen vähittäiskaupassa. Lisämyyntiä tapahtuu kaikkialla missä kauppaa tehdään. Lisämyyntiä syntyy myös yritysten välisessä kaupassa, mutta tutkimuksen aiheen rajaamiseksi lisämyyntiä tutkittiin vain kuluttajille tapahtuvassa myynnissä

Tutkimusongelmana opinnäytetyössä oli kolme asiaa. Mikä on lisämyynnin merkitys kuluttajille tapahtuvassa myyntityössä, miten myyjä voi vaikuttaa lisämyyntiin ja mikä on sen vaikutus myyntikatteeseen. Opinnäytetyössä käytettiin kirjallista lähde-aineistoa sekä haastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea vähittäiskaupan ammattilaista. Kaikki työskentelevät kuluttajille tapahtuvan myynnin parissa ja erilaisilla aloilla. Laajemmalla otannalla opinnäytetyöhön haluttiin saada laajempi näkemys lisämyynnistä eri kaupan aloilta.

Tutkimuksessa selvisi että kaikki tutkimukseen haastatellut ammattilaiset pyrkivät varsinaisen kaupankäynnin lisäksi myös kokonaisvaltaiseen lisämyyntiin. Lisämyyntiin panostamiseen kannustavat lisämyynnin vaikutukset työnantajan tulokseen ja oman palkkaukseen. Yksi haastateltavista on yrittäjä jonka tulonmuodostukseen sekä oma, että työntekijöiden aikaansaama lisämyynti vaikuttaa. Olennaiseksi osaksi lisämyyntiä muodostuu myös tarjoaminen ja esillepano. Toiminnan tavoitteellistaminen on myös merkittävä tekijä kaikkea myyntiä ajateltaessa.

Tutkimuksen teoriaosuudessa paneudutaan myynnin teoriaan, sekä pintapuolisesti suomalaiseen vähittäiskauppaan yleisellä tasolla. Myynnin teoriaa tutkittaessa havaittiin, että erilaisia näkemyksiä myynnistä yleisesti on yhtä paljon kuin lähdeaineistojen kirjoittajiakin. Tästä syystä tässä tutkimuksessa haastateltujen vähittäiskaupan alan ammattilaisten kokemuksilla ja näkemyksillä halutaan tuoda esille, miten lisämyynti käytännössä näkyy päivittäisessä kaupankäynnissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste