Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Markkinoinnin kehittäminen : case Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy

Haikonen, Heli (2012)

 
Avaa tiedosto
Haikonen_Heli.pdf (1003.Kt)
Lataukset: 


Haikonen, Heli
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091813715
Tiivistelmä
Monissa Suomen kunnissa kehitetään kustannussäästöjen vuoksi erilaisia toimintatapoja, joilla kunnan lakisääteiset palvelut voitaisiin tuottaa mahdollisimman tehokkaasti. Yhtenä vaihtoehtona on käytetty kunnallisten liikelaitosten yhtiöittämistä osakeyhtiöiksi. Näin toimittiin myös Turussa, jossa ruoka-, kiinteistönhoito- ja siivouspalvelut yhtiöitettiin 1.1.2012 alkaen Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy:ksi. Yhtiöittäminen on osa Turun kaupungin rakennemuutosta, jonka tavoitteena on tuottaa kaupungille palveluja entistä edullisemmin ja laadukkaammin. Taustalla on lisäksi Turun kaupungin nykyisten palvelusopimusten kilpailutus vuoden 2015 alusta vuoden 2019 loppuun mennessä. Tämä luo luonnollisesti paineita Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy:n kilpailukyvyn säilyttämiseen avoimilla markkinoilla.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää joitakin markkinoinnin keinoja, joilla voitaisiin vaikuttaa Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy:n liiketoiminnan kehittämiseen yhtiöittämisen jälkeen tuleva palvelusopimusten kilpailutus huomioiden. Työssä peilataan Taloustutkimus Oy:n asiakassuhdetutkimuksen sekä teemahaastattelujen tuloksissa esille nousseita teemoja, joiden avulla pyritään löytämään välineitä liiketoiminnan kehittämiseen markkinoinnin näkökulmasta.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan kunnan lakisääteisiä velvollisuuksia kuntapalvelujen tuottajana sekä mahdollisuuksia näiden palvelujen tuottamiseen. Erityisesti perehdytään kuntapalvelujen yhtiöittämiseen sekä siihen vaikuttaviin seikkoihin. Markkinointia ja sen merkitystä käsitellään yrityksen liiketoiminnan kehittämisen kannalta. Markkinoinnin osa-alueista esille tulevat markkinoinnin suunnittelu, sisäinen ja ulkoinen markkinointi sekä markkinoinnin kilpailukeinoina tarjooma, henkilöstö, lisäarvon tuottaminen asiakkaalle sekä nykyisten asiakkaiden merkitys. Lisäksi tarkastellaan palvelualan tulevaisuuden muutoksia sekä niiden vaikutusta kuntasektorilla.

Tutkimuksessa havaittiin, että Taloustutkimus Oy:n asiakassuhdetutkimuksen tulokset ja teemahaastatteluissa saadut tulokset tukevat toisiaan. Tutkimuksen tuloksena tuodaan esille erilaisia markkinoinnin kehittämiskeinoja, joilla Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy voi kehittää markkinointiaan. Markkinoinnin kehittäminen vaikuttaa yrityksen kilpailukykyyn avoimilla markkinoilla, tulevien palvelusopimusten kilpailutustilanteissa ja uusasiakashankinnassa sekä ulkoisen että sisäisen markkinoinnin kehittämisen kautta. Edelleen markkinoinnin kehittäminen vaikuttaa nykyisten asiakassuhteiden syventämisessä kumppanuuteen. Yrityksen täytyy kehittää markkinointiaan jatkuvasti, jotta myös yrityksen liiketoiminta voi kehittyä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste