Sähköinen oppimiskysely Metsäteho Oy:n Korjuun suunnittelu -oppaasta
Jyrkkärinne, Miia (2012)
Jyrkkärinne, Miia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091913747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091913747
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda oppimiskysely Stora Enso Metsän toimihenkilöille itseopiskelumateriaalina toimivasta Metsäteho Oy:n Korjuun suunnittelu -oppaasta. Työn toinen kehityskohde oli sähköisen oppaan käytettävyyden parantaminen, koska oppaasta ei ole aikaisemmin kerätty järjestelmällistä palautetta. Opinnäytetyön tilaaja oli Metsäteho Oy, ja oppimiskysely on osa Stora Enso Metsän henkilöstön kehittämishanketta.
Korjuun suunnittelu -oppaassa tehtiin käytettävyystestaus, jossa etsittiin virheitä, liian suuria informaatiomääriä ja ongelmallisia toimintoja. Testauksen suoritti kolme opiskelijaa. Käyttämiskokemusta haluttiin parantaa ennen oppaan esittelemistä Stora Enso Metsän toimihenkilöille, sillä toimihenkilöiden haluttiin käyttävän opasta jatkossakin. Sähköinen oppimiskysely luotiin Internet-pohjaisella lomake-editorilla, ja kysymysten aiheet otettiin Korjuun suunnittelu -oppaasta. Kyselylomakkeesta tehtiin pilotti, jossa tutkittiin kyselylomakkeen toimintaa ja kysymyksiä. Pilotointi tehtiin pienellä testikäyttäjäryhmällä, joka valikoitui Stora Enso Metsän toimihenkilöistä. Testiryhmän tulosten perusteella luotiin lopullinen oppimiskyselylomake.
Käytettävyystestauksesta voi havaita oppaan toiminnallisuuksien vaativan yhtenäistämistä ja yksinkertaistamista: erilaisia painikkeita ja toimintoja on liikaa. Testauksen avulla Metsätehon tietoisuuteen tuotiin paljon pieniä virheitä ja interaktiivisten toimintojen ongelmia, jotka pyrittiin korjaamaan ennen oppimiskyselyn esittelemistä. Oppimiskyselyn testauslomakkeen tuloksista käy ilmi, että kysymysten vaikeustaso on sopiva ja aihealueet ovat suurimmaksi osaksi työtehtävistä tuttuja. Ongelmana pidettiin tiedonhakua oppaasta ja hakutoiminnon tehottomuutta. Stora Enson testikäyttäjäryhmä antoi myös palautetta oppaan käytettävyydestä. Oppaan tiedonhankintaan on ehdotettu parannuksia suunnittelemalla näkymä hakutoimintokeskeisemmäksi ja piilottamalla vähemmän käytettäviä toimintoja. Kehitysehdotuksena on myös oppaan ja oppimiskyselyn yhdistäminen tiiviimmin toisiinsa sekä rakenteeltaan suoraviivaisen puunhankintaketjua kuvaavan vuorovaikutteisen oppimateriaalin luominen.
Korjuun suunnittelu -oppaassa tehtiin käytettävyystestaus, jossa etsittiin virheitä, liian suuria informaatiomääriä ja ongelmallisia toimintoja. Testauksen suoritti kolme opiskelijaa. Käyttämiskokemusta haluttiin parantaa ennen oppaan esittelemistä Stora Enso Metsän toimihenkilöille, sillä toimihenkilöiden haluttiin käyttävän opasta jatkossakin. Sähköinen oppimiskysely luotiin Internet-pohjaisella lomake-editorilla, ja kysymysten aiheet otettiin Korjuun suunnittelu -oppaasta. Kyselylomakkeesta tehtiin pilotti, jossa tutkittiin kyselylomakkeen toimintaa ja kysymyksiä. Pilotointi tehtiin pienellä testikäyttäjäryhmällä, joka valikoitui Stora Enso Metsän toimihenkilöistä. Testiryhmän tulosten perusteella luotiin lopullinen oppimiskyselylomake.
Käytettävyystestauksesta voi havaita oppaan toiminnallisuuksien vaativan yhtenäistämistä ja yksinkertaistamista: erilaisia painikkeita ja toimintoja on liikaa. Testauksen avulla Metsätehon tietoisuuteen tuotiin paljon pieniä virheitä ja interaktiivisten toimintojen ongelmia, jotka pyrittiin korjaamaan ennen oppimiskyselyn esittelemistä. Oppimiskyselyn testauslomakkeen tuloksista käy ilmi, että kysymysten vaikeustaso on sopiva ja aihealueet ovat suurimmaksi osaksi työtehtävistä tuttuja. Ongelmana pidettiin tiedonhakua oppaasta ja hakutoiminnon tehottomuutta. Stora Enson testikäyttäjäryhmä antoi myös palautetta oppaan käytettävyydestä. Oppaan tiedonhankintaan on ehdotettu parannuksia suunnittelemalla näkymä hakutoimintokeskeisemmäksi ja piilottamalla vähemmän käytettäviä toimintoja. Kehitysehdotuksena on myös oppaan ja oppimiskyselyn yhdistäminen tiiviimmin toisiinsa sekä rakenteeltaan suoraviivaisen puunhankintaketjua kuvaavan vuorovaikutteisen oppimateriaalin luominen.