Varhaisen tuen toimintamalli Ahlsell Oy:ssä
Vihtonen, Anne-Mari (2012)
Vihtonen, Anne-Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091213604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091213604
Tiivistelmä
Varhaisen tuen toimintamalli Ahlsell Oy:ssä
Vuosi 2012 Sivumäärä 51
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää mitä on hyvä johtaminen ja miten se vaikuttaa työ-hyvinvointiin. Työhyvinvointi on paljon puhuttu asia eikä suotta, koska siihen pitää kiinnittää erityistä huomiota, jotta henkilöstö jaksaisi työssään aina eläkeikään asti. Opinnäytetyöni tavoitteena on luoda toimintamalli, jota esimiehet ja johtajat voivat käyttää toimintansa tukena. Toimintamalli pitää sisällään sairauspoissaolojen seurantamenetelmät, esimiehen vastuut ja valtuudet sekä sen, miten alaisten kanssa viestitään. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen ja kohdeyritykseltäni saadun materiaalin avulla muodostui Varhaisen tuen toimintamalli, joka tulee kohdeyrityksessäni jokapäiväisen toiminnan tueksi. Varhaisen Tuen toimintamallia varten haastattelin kahta eri organisaatiota, jotka ovat molemmat omalta osaltaan vaikuttamassa tämän mallin syntymiseen ja yleistymiseen. Heidän lisäksi tein kyselyn Ahlsell Oy:n henkilökunnalle ja esimiehille. Henkilökunnalle ja esimiehille tehdyn kyselyn tarkoituksena on saada tietoon Ahlsell Oy:n nykytilanne työhyvinvoinnin ja johtamisen saralta.
Työn teoreettinen viitekehys pyrkii antamaan vastaukset yleisimpiin kysymyksiin, jotka liittyvät työhyvinvointiin ja johtamiseen. Työhyvinvointiin vaikuttaa moni asia. Se on vahvasti sidoksissa muun muassa työpaikan tuottavuuteen, työssä viihtyvyyteen, jaksamiseen ja sitoutumiseen. Käsitteenä työhyvinvointi kattaa työturvallisuuden, työympäristön ja työntekijään liittyvät asiat.
Esimiehen tehtävä on johtaa alaisiaan. Opinnäytetyössäni kerron, millainen on hyvä johtaja. Teoriassa hyvä johtaja on jämäkkä ja luotettava, hän on tehokas ja tuottava sekä hänellä on hyvät vuorovaikutustaidot ja hän on alaistensa tukena. Tämä ei kuitenkaan todellisuudessa aina toteudu. Opinnäytetyön tuloksena syntyneen toimintamallin tarkoituksena on olla johtajille työkalu, joka tukee heidän johtamistyyliään samalla luoden hyvinvointia työyhteisöön.
Opinnäytetyöni tutkiva osuus eli tiedonkeruu kohdeyritykseltäni ja syvähaastattelut kahdelta organisaatiolta tehtiin kevään 2012 aikana. Heinäkuussa jaoin kyselyn henkilöstölle ja esimiehille ja analysoin niistä saadun datan. Opinnäytetyöni noudattaa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja analysoin pientä määrää haastatteluja, joiden tarkoitus on luoda lisäarvoa työlleni. Syvähaastattelut suoritin puhelimitse, sillä näin sain täsmennettyä kysymyksiä, jotka olin heille jo ennalta lähettänyt. Tiedonkeruu tapahtui omakohtaisen kokemusten kautta samalla hyödyntäen kohdeyritykseni sisäisen viestinnän kanavista saatuja dokumentteja.
Varhaisen Tuen toimintamalli otetaan kohdeyrityksessäni käyttöön syksyllä 2012 ja sitä levitetään kaikille yrityksen johtajille ja esimiehille. Toimintamalli tallennetaan myös yrityksen Intranetiin, niin että myös henkilöstö pääsee sitä lukemaan. Toimintamallista viestitään tehokkaasti ja siitä tulee artikkeli kohdeyritykseni asiakaslehteen. Jotta Varhaisen Tuen toimintamalli pääsee oikeuksiinsa, siihen on suhtauduttava avoimesti, ja sitä tullaan markkinoimaan ahkerasti yrityksen sisällä.
Vuosi 2012 Sivumäärä 51
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää mitä on hyvä johtaminen ja miten se vaikuttaa työ-hyvinvointiin. Työhyvinvointi on paljon puhuttu asia eikä suotta, koska siihen pitää kiinnittää erityistä huomiota, jotta henkilöstö jaksaisi työssään aina eläkeikään asti. Opinnäytetyöni tavoitteena on luoda toimintamalli, jota esimiehet ja johtajat voivat käyttää toimintansa tukena. Toimintamalli pitää sisällään sairauspoissaolojen seurantamenetelmät, esimiehen vastuut ja valtuudet sekä sen, miten alaisten kanssa viestitään. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen ja kohdeyritykseltäni saadun materiaalin avulla muodostui Varhaisen tuen toimintamalli, joka tulee kohdeyrityksessäni jokapäiväisen toiminnan tueksi. Varhaisen Tuen toimintamallia varten haastattelin kahta eri organisaatiota, jotka ovat molemmat omalta osaltaan vaikuttamassa tämän mallin syntymiseen ja yleistymiseen. Heidän lisäksi tein kyselyn Ahlsell Oy:n henkilökunnalle ja esimiehille. Henkilökunnalle ja esimiehille tehdyn kyselyn tarkoituksena on saada tietoon Ahlsell Oy:n nykytilanne työhyvinvoinnin ja johtamisen saralta.
Työn teoreettinen viitekehys pyrkii antamaan vastaukset yleisimpiin kysymyksiin, jotka liittyvät työhyvinvointiin ja johtamiseen. Työhyvinvointiin vaikuttaa moni asia. Se on vahvasti sidoksissa muun muassa työpaikan tuottavuuteen, työssä viihtyvyyteen, jaksamiseen ja sitoutumiseen. Käsitteenä työhyvinvointi kattaa työturvallisuuden, työympäristön ja työntekijään liittyvät asiat.
Esimiehen tehtävä on johtaa alaisiaan. Opinnäytetyössäni kerron, millainen on hyvä johtaja. Teoriassa hyvä johtaja on jämäkkä ja luotettava, hän on tehokas ja tuottava sekä hänellä on hyvät vuorovaikutustaidot ja hän on alaistensa tukena. Tämä ei kuitenkaan todellisuudessa aina toteudu. Opinnäytetyön tuloksena syntyneen toimintamallin tarkoituksena on olla johtajille työkalu, joka tukee heidän johtamistyyliään samalla luoden hyvinvointia työyhteisöön.
Opinnäytetyöni tutkiva osuus eli tiedonkeruu kohdeyritykseltäni ja syvähaastattelut kahdelta organisaatiolta tehtiin kevään 2012 aikana. Heinäkuussa jaoin kyselyn henkilöstölle ja esimiehille ja analysoin niistä saadun datan. Opinnäytetyöni noudattaa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja analysoin pientä määrää haastatteluja, joiden tarkoitus on luoda lisäarvoa työlleni. Syvähaastattelut suoritin puhelimitse, sillä näin sain täsmennettyä kysymyksiä, jotka olin heille jo ennalta lähettänyt. Tiedonkeruu tapahtui omakohtaisen kokemusten kautta samalla hyödyntäen kohdeyritykseni sisäisen viestinnän kanavista saatuja dokumentteja.
Varhaisen Tuen toimintamalli otetaan kohdeyrityksessäni käyttöön syksyllä 2012 ja sitä levitetään kaikille yrityksen johtajille ja esimiehille. Toimintamalli tallennetaan myös yrityksen Intranetiin, niin että myös henkilöstö pääsee sitä lukemaan. Toimintamallista viestitään tehokkaasti ja siitä tulee artikkeli kohdeyritykseni asiakaslehteen. Jotta Varhaisen Tuen toimintamalli pääsee oikeuksiinsa, siihen on suhtauduttava avoimesti, ja sitä tullaan markkinoimaan ahkerasti yrityksen sisällä.