Itsensä johtaminen myyntityössä
Knuutinen, Kirsi (2012)
Knuutinen, Kirsi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413843
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on itsensä johtaminen myyntityössä. Tutkimuksen kohteena on If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n myyntihenkilöstö ja heille tarkoitettu nykyinen koulutus. Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona.
Tavoitteena on selvittää kehittääkö nykyinen Ifin koulutus tarpeeksi myyntityössä työs-kenteleviä myyjiä. Tutkimusongelmana on: Miksi myyjät eivät pääse myyntitavoitteisiin-sa? Lisäksi selvitetään vastaako Ifin tämän hetkinen myyntikoulutus myyjien tarpeita. Opinnäytetyö on tärkeä työnantajalle, koska se selvittää, onko koulutuksessa kehitettä-vää ja mihin suuntaan. Näin myyntitulokset voisivat paranevat ja tämä taas joka vaikut-taa myyjän ansioihin ja motivaatioon sekä yrityksen tulokseen.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osioon, joista ensimmäinen sisältää teoria osuuden, jossa käsitellään johtamisen, itsensä johtamisen ja myynnin teoriaa, jotka kaikki liittyvät oleellisesti käsiteltävään aiheeseen. Teorian tueksi tehtiin kysely Ifin myyntihenkilöstöl-le, jolla pyrittiin saamaan selville myyjien omia kokemuksia koulutuksesta ja heidän osaamistasostaan. Opinnäytetyön empiirinen osa on kvantitatiivinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselyn kysymykset pohjautuivat vahvasti teoriaan. Tutkimuksen toteutusajankohta oli kesä 2012.
Tutkimuksen tulosten perusteella lähes kaikki myyjät kaipaavat lisää koulutusta itsensä johtamisen alueilta. Tällä hetkellä tyytyväisimpiä oltiin omiin myyjän ominaisuuksiin.
Koulutuksen kehittämiskohteiksi nousi suuresti esiin se, että myyjät tarvitsevat itsensä johtamisen koulutusta. Itsensä johtamisen koulutus puuttuu tällä hetkellä kokonaan Ifin koulutustarjonnasta. Tutkimuksesta saadut tiedot kehitetään työn lopuksi koulu-tusehdotukseksi If Vahinkovakuutusyhtiölle. Koulutusehdotus pitää sisällään pienryh-mätyöskentelyn, joissa aiheina on itsensä johtaminen. Myyntitulokset mitataan ennen ja jälkeen kokeilun, jotta nähdään koulutuksen hyöty. Tämän jälkeen koulutusta voidaan kehittää lopulliseen muotoonsa.
Tavoitteena on selvittää kehittääkö nykyinen Ifin koulutus tarpeeksi myyntityössä työs-kenteleviä myyjiä. Tutkimusongelmana on: Miksi myyjät eivät pääse myyntitavoitteisiin-sa? Lisäksi selvitetään vastaako Ifin tämän hetkinen myyntikoulutus myyjien tarpeita. Opinnäytetyö on tärkeä työnantajalle, koska se selvittää, onko koulutuksessa kehitettä-vää ja mihin suuntaan. Näin myyntitulokset voisivat paranevat ja tämä taas joka vaikut-taa myyjän ansioihin ja motivaatioon sekä yrityksen tulokseen.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osioon, joista ensimmäinen sisältää teoria osuuden, jossa käsitellään johtamisen, itsensä johtamisen ja myynnin teoriaa, jotka kaikki liittyvät oleellisesti käsiteltävään aiheeseen. Teorian tueksi tehtiin kysely Ifin myyntihenkilöstöl-le, jolla pyrittiin saamaan selville myyjien omia kokemuksia koulutuksesta ja heidän osaamistasostaan. Opinnäytetyön empiirinen osa on kvantitatiivinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselyn kysymykset pohjautuivat vahvasti teoriaan. Tutkimuksen toteutusajankohta oli kesä 2012.
Tutkimuksen tulosten perusteella lähes kaikki myyjät kaipaavat lisää koulutusta itsensä johtamisen alueilta. Tällä hetkellä tyytyväisimpiä oltiin omiin myyjän ominaisuuksiin.
Koulutuksen kehittämiskohteiksi nousi suuresti esiin se, että myyjät tarvitsevat itsensä johtamisen koulutusta. Itsensä johtamisen koulutus puuttuu tällä hetkellä kokonaan Ifin koulutustarjonnasta. Tutkimuksesta saadut tiedot kehitetään työn lopuksi koulu-tusehdotukseksi If Vahinkovakuutusyhtiölle. Koulutusehdotus pitää sisällään pienryh-mätyöskentelyn, joissa aiheina on itsensä johtaminen. Myyntitulokset mitataan ennen ja jälkeen kokeilun, jotta nähdään koulutuksen hyöty. Tämän jälkeen koulutusta voidaan kehittää lopulliseen muotoonsa.