Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tarvitsen apua, jonka turvin suoriudun koulusta : - Miten tuemme opiskelijaa ammatillisessa koulutuksessa?

Roininen, Heidi; Vuorijärvi, Satu-Maarit (2012)

 
Avaa tiedosto
Roininen_Heidi_Vuorijärvi_Satu-Maarit.pdf (468.5Kt)
Lataukset: 


Roininen, Heidi
Vuorijärvi, Satu-Maarit
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092113800
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli kahden ammatillisen oppilaitoksen, sisäoppilaitoksen ja ammattiopiston vertailu. Molemmissa oppilaitoksissa tarjotaan perustutkinnon lisäksi aikuisille ammattitutkintoja ja nuorilla on mahdollisuus suorittaa kaksoistutkinto. Kehittämishankkeessamme halusimme selvittää, kuinka oppilaitosten palveluja voidaan kehittää opiskelijoiden kasvua ja opintoja tukevaksi.

Kehittämishankkeessa vertailtiin nuorten opiskeluun vaikuttavia erityispiirteitä, oppimis- ja kasvamisolosuhteita sekä nivelvaiheita. Tarkastelun alla olivat opinto-ohjaus, erityinen tuki, tutor-toiminta sekä ryhmäytyminen.
Hanke toteutettiin käyttämällä valmistumassa oleville sekä erityisopiskelijoille suunnattua Wilma- ja Webropol-kyselyä sekä haastattelua, johon osallistui moniammatillinen työryhmä: opinto-ohjaaja, kuraattori ja terveydenhoitaja.

Haastattelut toteutettiin sähköisillä kyselyillä, haastattelemalla sekä kyselylomaketta käyttäen. Vastauksia saimme yhteensä 63:ltä opiskelijalta.
Molempien oppilaitosten opiskelijoiden vastauksista ilmeni yhtäläisyyksiä. Todettiin kuinka tärkeäksi muodostui ryhmänohjaajan rooli, joka voi olla jopa ”varavanhempi”. Kodin ja oppilaitoksen välisellä yhteistyöllä ja oppilashuollolla oli myös tärkeä merkitys opiskelijan opintojen loppuun saattamisessa. Tutkimuksesta selvisi myös, että erityistä tukea saavat opiskelijat olivat tyytyväisempiä.

Tämän hankkeen pohjalta selvisi kuinka nuori kokee ammatillisen koulutuksen haasteita ja tuen tarpeitaan. Nuori pystyy sitoutumaan opiskeluunsa ja ottamaan vastuun itsestään, jos opintojen ohjaus on onnistunutta, nuori saa riittävästi tukea opinnoissaan ja nuori kokee kuuluvansa vertaisryhmään.

Molemmissa oppilaitoksissa tavoitteena olivat nuorten yhteiskuntatakuun toteuttaminen, opiskelijan valmistuminen, syrjäytymisen ehkäiseminen sekä huoltajien tuen merkitys.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste