Tilaus-toimitusketjun kehittäminen : Toimitusvarmuusprosessin selvittäminen
Vaario, Anu (2012)
Vaario, Anu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090613438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090613438
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli konenäkö-, mittalaite-, radiotaajuus RF- ja valokuitutekniikan asiantuntija Orbis Oy. Työn tavoitteena oli tutkia tilaus-toimitusketjua sekä toimitusvarmuutta, jotta ketjusta saataisiin tehokkaampi ja tuottavampi.
Nykytilanne kartoitettiin haastattelemalla yrityksen henkilökuntaa eri vaiheissa ketjua sekä Vantaan että Viron toimipisteessä ja käsittelemällä ongelmia, joita työntekijöillä ilmenee osastoilla. Osa ongelmista ja kehityskohteista ilmeni opinnäytetyönkirjoittajan työskennellessä yrityksessä. Teoriatietoa opinnäytetyöhön haettiin alan julkaisuista, tutkimuksista ja yrityksen sisäisistä dokumenteista.
Kehitysideat muodostuivat rajattaessa ongelmakohtia, jotka aiheuttivat hidas-teita ja myöhästymisiä ketjussa. Työssä nousi esille kolme pääkehitysehdotusta. Ensimmäinen kehitysehdotus oli rutiinitehtävien automatisointi niin, että kaikki työajat olisivat hyödynnettävissä. Toisena esille nousi tiedon jakaminen ilman sähköpostien kuormittamista aiempaa enempää. Tähän löytyi ratkaisuksi ennusteiden lisäämisestä intranetiin, josta ne olisi nähtävillä niille, jotka tarvitsevat ennusteita työssään. Kolmantena ja ehkä laajimpana asiana oli tarkentaa ennusteita sekä pyrkiä sitouttamaan ennusteet. Näillä saadaan esimiehille varmempi ote tehdä tarvittavia muutoksia etukäteen.
Tämän opinnäytetyön valmistumiseen mennessä ei jatkotoimenpiteitä ole otettu käytäntöön, joten kehitysehdotuksien tuloksia ei ole vielä saatavilla.
Nykytilanne kartoitettiin haastattelemalla yrityksen henkilökuntaa eri vaiheissa ketjua sekä Vantaan että Viron toimipisteessä ja käsittelemällä ongelmia, joita työntekijöillä ilmenee osastoilla. Osa ongelmista ja kehityskohteista ilmeni opinnäytetyönkirjoittajan työskennellessä yrityksessä. Teoriatietoa opinnäytetyöhön haettiin alan julkaisuista, tutkimuksista ja yrityksen sisäisistä dokumenteista.
Kehitysideat muodostuivat rajattaessa ongelmakohtia, jotka aiheuttivat hidas-teita ja myöhästymisiä ketjussa. Työssä nousi esille kolme pääkehitysehdotusta. Ensimmäinen kehitysehdotus oli rutiinitehtävien automatisointi niin, että kaikki työajat olisivat hyödynnettävissä. Toisena esille nousi tiedon jakaminen ilman sähköpostien kuormittamista aiempaa enempää. Tähän löytyi ratkaisuksi ennusteiden lisäämisestä intranetiin, josta ne olisi nähtävillä niille, jotka tarvitsevat ennusteita työssään. Kolmantena ja ehkä laajimpana asiana oli tarkentaa ennusteita sekä pyrkiä sitouttamaan ennusteet. Näillä saadaan esimiehille varmempi ote tehdä tarvittavia muutoksia etukäteen.
Tämän opinnäytetyön valmistumiseen mennessä ei jatkotoimenpiteitä ole otettu käytäntöön, joten kehitysehdotuksien tuloksia ei ole vielä saatavilla.