AIKUISOPISKELIJOIDEN OPINNÄYTETYÖN OHJAUS : Ohjauksen merkitys opinnäytetyön tekijälle
Vanhanen, Anna-Kaisa (2012)
Vanhanen, Anna-Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100314105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100314105
Tiivistelmä
Tradenomiopintojen opinnäytetyön keskeisyys opinnoissa ja sen merkittävä vaikutus tutkinnon suorittamisen viivästymiseen ja jopa tutkinnon keskeyttämiseen on tehnyt tarpeelliseksi selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat aikuisopiskelijan opinnäytetyöprosessin hallintaan ja opinnäytetyön ohjaukseen.
Opinnäytteen toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun Liiketoiminta ja palvelut -yksikkö. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikuisopiskelijan opinnäytetyöprosessiin liittyvät mahdolliset ongelmat ja niiden ratkaisemiseksi tarvittavan ohjauksen ja neuvonnan saatavuus Liike-toiminta ja palvelut - yksikössä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusta varten teemahaastateltiin iltaopintoja suorittaneita aikuisopiskelijoita aloitusryhmistä 2008 - 2010. Haastateltavien opinnäy-tetyö oli valmistunut tai valmistumassa.
Tutkimuksen mukaan opinnäytetyön ohjaukseen oltiin tyytyväisiä: se oli laadukasta ja ohjaajien ammattitaitoa arvostettiin. Ohjauksen saamisen nopeudessa oli suuria eroja ohjaajien välillä. Yhte-ys ohjaajan ja ohjattavan välillä oli muodostunut hyväksi suurimmalla osalla haastatelluista. Kielen-huollossa vastausten nopeus ja laatu olivat suorastaan loistavia.
Saatujen vastausten perusteella ohjausprosessin kriittisimmiksi kohdiksi nousivat opinnäytetyöpro-sessin kokonaisuuden hahmottaminen ja prosessin aloittamisen ongelmat. Ongelmia tuotti myös aloittamiseen saatavan ohjauksen puute sekä toimeksiantajalta että Liiketoiminta ja palvelut - yksi-kön ohjaajilta.
Tämän tutkimusaineiston perusteella on selvää, että aikuisopiskelijat tarvitsevat opinnäytetyön aloitukseen enemmän henkilöohjausta ja selkeämpiä ohjeita, jotka ovat myös helposti löydettävis-sä. Työ toi esille mahdollisen jatkotutkimuksen aiheen: millainen opinnäytetyön ohjauksen laatu on ja miten sitä voitaisiin parantaa JAMKissa.
Opinnäytteen toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun Liiketoiminta ja palvelut -yksikkö. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikuisopiskelijan opinnäytetyöprosessiin liittyvät mahdolliset ongelmat ja niiden ratkaisemiseksi tarvittavan ohjauksen ja neuvonnan saatavuus Liike-toiminta ja palvelut - yksikössä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusta varten teemahaastateltiin iltaopintoja suorittaneita aikuisopiskelijoita aloitusryhmistä 2008 - 2010. Haastateltavien opinnäy-tetyö oli valmistunut tai valmistumassa.
Tutkimuksen mukaan opinnäytetyön ohjaukseen oltiin tyytyväisiä: se oli laadukasta ja ohjaajien ammattitaitoa arvostettiin. Ohjauksen saamisen nopeudessa oli suuria eroja ohjaajien välillä. Yhte-ys ohjaajan ja ohjattavan välillä oli muodostunut hyväksi suurimmalla osalla haastatelluista. Kielen-huollossa vastausten nopeus ja laatu olivat suorastaan loistavia.
Saatujen vastausten perusteella ohjausprosessin kriittisimmiksi kohdiksi nousivat opinnäytetyöpro-sessin kokonaisuuden hahmottaminen ja prosessin aloittamisen ongelmat. Ongelmia tuotti myös aloittamiseen saatavan ohjauksen puute sekä toimeksiantajalta että Liiketoiminta ja palvelut - yksi-kön ohjaajilta.
Tämän tutkimusaineiston perusteella on selvää, että aikuisopiskelijat tarvitsevat opinnäytetyön aloitukseen enemmän henkilöohjausta ja selkeämpiä ohjeita, jotka ovat myös helposti löydettävis-sä. Työ toi esille mahdollisen jatkotutkimuksen aiheen: millainen opinnäytetyön ohjauksen laatu on ja miten sitä voitaisiin parantaa JAMKissa.