”EI SUORITUSPAINEITA” : Ilmaisullisten ja toiminnallisten menetelmien käyttö psykiatrisessa päivätoiminnassa
Rajamäki, Kaisa (2012)
Rajamäki, Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814235
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ilmaisullisten ja toiminnallisten menetelmien käyttöä psykiatrisessa päivätoiminnassa, menetelmien vaikutuksia vuorovaikutukseen ja voimavaroihin sekä harjoitusten ohjauksellisuutta. Ohjauksiin osallistuneet kuntoutujat olivat tottuneet päivätoiminnassaan monipuoliseen ja vaihtelevaan ohjelmaan.
Opinnäytetyö sisälsi neljän ohjauskerran mittaisen toiminnallisen osion, johon kuului improvisointia, aisti-, mielikuva- ja liikeharjoituksia sekä musiikkia. Opinnäytetyön avulla pyrittiin myös tuomaan psykiatrisen päivätoiminnan ympäristöön uusia ideoita ja näkökulmia harjoitusten monipuoliseen käyttöön.
Opinnäytetyön taustateoriassa avattiin käsitettä ilmaisulliset ja toiminnalliset menetelmät. Myös mielenterveyskuntoutus ja -kuntoutuja ovat keskeisiä käsitteitä. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia toiminnallisessa osiossa sekä kuntoutujien että ryhmän vakituisen ohjaajan haastattelua ja kuntoutujille suunnattua loppukyselyä.
Havainnoinnin perusteella voitiin todeta, että kuntoutujat lähtivät harjoituksiin mukaan hieman varautuneesti mutta hyvin. Ilmaisullisia ja toiminnallisia menetelmiä sisältävät harjoitukset sopivat osaksi psykiatrisen päivätoiminnan ryhmätoimintaa. Kuntoutujien antaman suullisen ja kirjallisen palautteen perusteella tuli ilmi, että kuntoutujat pitivät harjoituksia mukavana vaihteluna ryhmän toimintaan ja parhaimmillaan se vie ajatukset pois ahdistuksesta. Kuntoutujat kokivat harjoitusten jälkeen olonsa mukavaksi ja piristyneeksi. Harjoitusten käyttö vaatii ohjaajalta niiden tuntemista entuudestaan, sillä ohjaajan tulee osata ennakoida ohjauksen kulkua.
Opinnäytetyö sisälsi neljän ohjauskerran mittaisen toiminnallisen osion, johon kuului improvisointia, aisti-, mielikuva- ja liikeharjoituksia sekä musiikkia. Opinnäytetyön avulla pyrittiin myös tuomaan psykiatrisen päivätoiminnan ympäristöön uusia ideoita ja näkökulmia harjoitusten monipuoliseen käyttöön.
Opinnäytetyön taustateoriassa avattiin käsitettä ilmaisulliset ja toiminnalliset menetelmät. Myös mielenterveyskuntoutus ja -kuntoutuja ovat keskeisiä käsitteitä. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia toiminnallisessa osiossa sekä kuntoutujien että ryhmän vakituisen ohjaajan haastattelua ja kuntoutujille suunnattua loppukyselyä.
Havainnoinnin perusteella voitiin todeta, että kuntoutujat lähtivät harjoituksiin mukaan hieman varautuneesti mutta hyvin. Ilmaisullisia ja toiminnallisia menetelmiä sisältävät harjoitukset sopivat osaksi psykiatrisen päivätoiminnan ryhmätoimintaa. Kuntoutujien antaman suullisen ja kirjallisen palautteen perusteella tuli ilmi, että kuntoutujat pitivät harjoituksia mukavana vaihteluna ryhmän toimintaan ja parhaimmillaan se vie ajatukset pois ahdistuksesta. Kuntoutujat kokivat harjoitusten jälkeen olonsa mukavaksi ja piristyneeksi. Harjoitusten käyttö vaatii ohjaajalta niiden tuntemista entuudestaan, sillä ohjaajan tulee osata ennakoida ohjauksen kulkua.