Markkinointistrategiaprosessi
Kuitunen, Salla (2012)
Kuitunen, Salla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100514206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100514206
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Keski-Uudenmaan Sopimuskoti ry:n toimeksiannosta. Yhdistyksen pitkästä historiasta huolimatta, sillä ei ole ollut yhtenäistä ja johdonmukaista markkinointistrategiaa.Nykyajan kilpailutilanne sekä taloudelliset olosuhteet ovat pakottaneet yhdistyksen
kehittämään omaa markkinointiaan kohti integroitua ja johdonmukaista toimintaa.
Keski-Uudenmaan Sopimuskoti ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka tarjoaa kuntoutusja tukitoimintaa avohoidossa oleville mielenterveyskuntoutujille. Toiminta keskittyy Keravalle,jossa sijaitsee päivä- ja toimintayksiköt sekä suurin osa asumispalveluista. Toiminta aloitettiin
vuonna 1983 päiväkeskustoimintana, mutta vuosien varrella palvelutarjonta on monipuolistunut.Nykyään palveluvalikoima muodostuu asumispalveluista sekä sosiaalista kuntoutusta
tukevista palveluista. Jokaiselle asiakkaalle muodostetaan yksilöllinen palvelukokonaisuus eli niin sanottu kuntoutussuunnitelma, jota seurataan ja modifioidaan tarpeen mukaan. Yhdistyksen palveluiden tavoitteena on tukea julkisen sektorin mielenterveyspalveluita.
Opinnäytetyön tarkoitus oli rakentaa markkinointistrategia aloittamalla yhdistyksessä strategiaprosessi.Käytetty strategiaprosessimalli on koottu yhdistyksen tarpeiden mukaiseksi huomioiden samalla oleellisimmat työvaiheet. Rakennettu malli muodostuu viidestä vaiheesta, joista kolme toteutettiin keväällä 2012 opinnäytetyön tekijän toimesta. Viimeiset kaksi vaihetta Keski-Uudenmaan Sopimuskoti ry toteuttaa itsenäisesti opinnäytetyön tekijän ohjeistuksen
mukaisesti.
Työn tuloksena syntyi markkinointistrategia, joka tukee yhdistyksen arvoja ja toimintaperiaatteita. Asiakirjaan on koottu kattava esittely kohdeorganisaatiosta, missio ja visio, tehdyt analyysit ja johtopäätökset, strategiset tavoitteet ja käytettävät toimintamallit sekä seurantaan
liittyvät päätökset. Markkinointistrategiaan koottu tieto ja analyysit tulee päivittää säännöllisesti vastaamaan ajan hermoja. Strategia myös täydentyy prosessin edetessä implementointi-ja seurantavaiheisiin. Tuotos on julistettu salaiseksi liikesalaisuuksiin vedoten, minkä vuoksi sitä ei voida liittää osaksi opinnäytetyöraporttia.
kehittämään omaa markkinointiaan kohti integroitua ja johdonmukaista toimintaa.
Keski-Uudenmaan Sopimuskoti ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka tarjoaa kuntoutusja tukitoimintaa avohoidossa oleville mielenterveyskuntoutujille. Toiminta keskittyy Keravalle,jossa sijaitsee päivä- ja toimintayksiköt sekä suurin osa asumispalveluista. Toiminta aloitettiin
vuonna 1983 päiväkeskustoimintana, mutta vuosien varrella palvelutarjonta on monipuolistunut.Nykyään palveluvalikoima muodostuu asumispalveluista sekä sosiaalista kuntoutusta
tukevista palveluista. Jokaiselle asiakkaalle muodostetaan yksilöllinen palvelukokonaisuus eli niin sanottu kuntoutussuunnitelma, jota seurataan ja modifioidaan tarpeen mukaan. Yhdistyksen palveluiden tavoitteena on tukea julkisen sektorin mielenterveyspalveluita.
Opinnäytetyön tarkoitus oli rakentaa markkinointistrategia aloittamalla yhdistyksessä strategiaprosessi.Käytetty strategiaprosessimalli on koottu yhdistyksen tarpeiden mukaiseksi huomioiden samalla oleellisimmat työvaiheet. Rakennettu malli muodostuu viidestä vaiheesta, joista kolme toteutettiin keväällä 2012 opinnäytetyön tekijän toimesta. Viimeiset kaksi vaihetta Keski-Uudenmaan Sopimuskoti ry toteuttaa itsenäisesti opinnäytetyön tekijän ohjeistuksen
mukaisesti.
Työn tuloksena syntyi markkinointistrategia, joka tukee yhdistyksen arvoja ja toimintaperiaatteita. Asiakirjaan on koottu kattava esittely kohdeorganisaatiosta, missio ja visio, tehdyt analyysit ja johtopäätökset, strategiset tavoitteet ja käytettävät toimintamallit sekä seurantaan
liittyvät päätökset. Markkinointistrategiaan koottu tieto ja analyysit tulee päivittää säännöllisesti vastaamaan ajan hermoja. Strategia myös täydentyy prosessin edetessä implementointi-ja seurantavaiheisiin. Tuotos on julistettu salaiseksi liikesalaisuuksiin vedoten, minkä vuoksi sitä ei voida liittää osaksi opinnäytetyöraporttia.